דרישה: לבחון מחדש את פרויקט אסותא בשל מעורבות המהנדס מהולילנד

אורי שטרית, שנעצר בפרשת הולילנד, היה מעורב בתכנון הראשוני של פרויקט אסותא ■ התושבים באזור יעבירו את הדרישה למועצה הארצית לתכנון ובנייה ■ עיכוב בפרויקט: ביהמ"ש יחזיר את תוכנית הקמת המגדל למועצה

התושבים המתגוררים סביב מתחם בית-החולים אסותא הישן בתל-אביב מתכוונים לדרוש מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה לבחון מחדש את הפרויקט לאור מעורבותו של האדריכל אורי שטרית, שנעצר בפרשת הולילנד, בתכנון הראשוני למגדל המגורים שעומד לקום ברחוב ז'בוטינסקי בעיר. שטרית, מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, חשוד כאחד ממקבלי כספי השוחד לצורך קידום פרויקט הולילנד.

היום (א') התקיים דיון סוער במיוחד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שהסתיים בלא החלטה בעתירתם של תושבי השכונה וארגון אדם טבע ודין נגד הקמת המגדל. לאחר שעורכי הדין של בעלי הקרקע - שותפות בין חברת בוימלגרין קפיטל שבשליטת שעיה בוימלגרין וקבוצה בראשות וחן למדן - השמיעו את טענותיהם במשך למעלה משעה, ולפני שהיתה הזדמנות לעותרים לטעון, הפסיקה השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן את הדיון בעתירה בכעס ועזבה את הפודיום.

בתחילת הדיון הציעה השופטת לצדדים להעביר את ההחלטה בנושא למועצה הארצית לתכנון ולבנייה. משלא הגיעו הצדדים להסכמה, עזבה כאמור השופטת את הדיון. ככל הנראה יוגשו לבית המשפט סיכומים, והשופטת תכריע במועד מאוחר יותר.

הצל של הולילנד

משיחות שערך "גלובס" לאחר הדיון עם העותרים ובא-כוחם, עו"ד און צוק, עולה כי העותרים ידרשו מהמועצה הארצית לבחון מחדש את הפרויקט שבתכנונו היה מעורב שטרית.

לפי מסמכי ועדות התכנון שדנו במיזם, ושהגיעו לידי "גלובס", ב-2005 שטרית היה מעורב בתכנון הראשוני של המגדל, שכלל 38 קומות, ומאז הונמך ל-26 קומות. זאת, בזמן שהקרקע היתה עוד שייכת לקבוצה בראשות גד זאבי, טרם מכירת הקרקע לקבוצה של בוימלגרין.

"לאור הכותרות הזועקות של הימים האחרונים לגבי פרשת השחיתות הענקית שנחשפה בירושלים, ובפרט לאור העובדה שאחד החשודים המרכזיים העצורים בפרשה, האדריכל אורי שטרית, הינו עורך ומגיש התכניות שבמרכז הדיון על מגדל אסותא, אנחנו נדרוש מהמועצה הארצית לבדוק כל פרויקט ששטרית היה מעורב בו, כולל אסותא", אמרה ל"גלובס" לאחר הדיון רו"ח מרים קיעביץ, תושבת השכונה ואחת העותרות.

גם השופטת התייחסה לשערוריות התכנון האחרונות: "אנחנו מצויים בפרשת הולילנד, אבל אני חלילה לא משווה. אם היום מאמרי המערכת מדברים על אפשרות להרוס את המתחם ולפצות את הדיירים, פה אנחנו יכולים שלא להגיע למצב הזה. בעניינים תכנוניים, המהירות היא מן השטן. לא יקרה שום דבר שלא ניתן לפיצוי בכסף במקרה הזה, בניגוד להולילנד".

לדברי השופטת, הרשויות שוקדות על תוכנית מתאר לעיר תל-אביב, ואולי הבניין ייכנס למכלול זה. בינתיים "אין תכנית כזו, והיום אנחנו ערים כיום לנזק שעלול להיגרם ליזמים - שאינו שקול לנזק שייגרם לתושבי תל-אביב. התועלת עולה על הנזק בהמתנה להחלטת המועצה הארצית. מתחם אסותא הוא אולי בסדר מבחינה תכנונית, אך ראוי יותר שעוד גוף תכנוני ייראה את התוכנית".

"מצב חסר תקדים"

מבחינת יזמי הפרויקט - "העיר החדשה" של דרור הלוי ורביב צולר, שמארגנת במקום קבוצת רכישה, אליה כבר הצטרפו שר הביטחון אהוד ברק, מנכ"ל בנק לאומי גליה מאור ובכירים אחרים - מדובר בעיכוב של מספר חודשים, מעריך הלוי.

באשר לאופציה שרכש הלוי מבוימלגרין קפיטל, ואמורה לפקוע בעוד מספר שבועות - הלוי וגיל טובול, מנכ"ל בוימלגרין, רומזים בשיחה עם "גלובס" שתתקבל הארכה: "עד עכשיו פעלנו בשיתוף-פעולה, ונמשיך לפעול בשיתוף-פעולה", אמרו השניים בתום הדיון.

לדברי הלוי, "השופטת יצרה מצב חסר תקדים, לפיו מצד אחד יש תב"ע מאושרת בחתימת שר הפנים וניתן להוציא היתרי בנייה, ומצד שני היא כנראה תעביר את הנושא למועצה הארצית".

השופטת הסבירה בדיון כי "אי-אפשר להגיד 'זה ייקח שנים, אנחנו שוקדים על תוכנית מתאר, ובינתיים בואו נבנה עוד מגדלים' - זה לא עובד ככה. ראוי שהמועצה הארצית תדון בשאלה האם עד שתהיה תוכנית צריך להתיר את הדברים האלה".

כמה זמן ייקח לגלגלי התכנון לפעול, עם ובלי קשר לפרשת הולילנד? סביר להניח שיותר מפרק הזמן בו גיבש הלוי את קבוצת הרכישה. כזכור, בחודשיים שיווקה חברת "העיר החדשה" את כל 155 הדירות בפרויקט אסותא באוהאוס וילג' בתל-אביב ב-800 מיליון שקל. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים ביותר מבחינת היקף כספי בתולדות קבוצות הרכישה בארץ.

מתחם אסותא באוהאוס וילג' כולל צמד מגדלים בגובה 26 קומות ושני מבני באוהאוס היסטוריים בני 2 ו-3 קומות לשימור. מחירי הדירות בפרויקט החלו בכ-2.2 מליון שקל, המשקפים מחיר של כ-26 אלף שקל למ"ר. אכלוס הפרויקט צפוי בתוך 4 שנים.

סביר להניח כי גם בחברת בוימלגרין מחכים בקוצר-רוח לכך שהאופציה תמומש - כיום עומד שווי הקרקע למימוש האופציה על 345 מיליון שקל, לפי דיווחי בוימלגרין לבורסה.