גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטו באירו והחזיקו חזק

חוסר האמון המתפשט נגד מטבע זה הוא אות וסימן לבאות ■ וגם: עדכון שלב C במשבר

סקירה זו תעסוק בעיקר בשינוי התפיסה שיש לעשות לאחר שמדד S&P500, ומדד Dow Jones Industrial, חצו את השיא שרשמו ב-19 בינואר. בזמנו ראיתי שיא זה כסיכוי הסביר ביותר לתחילת השלב הבא של המשבר. לאלו ששכחו ולקוראים החדשים אני מציע לקרוא את עדכון מפת המשבר האחרון שפורסם.

מעשה באינפלציה גדולה

תחילה אני רוצה להפנות תשומת לב קצרה למושג "אינפלציה" הנחשבת לתופעה המסתכמת בעליית מחירים. מי שיחקור קצת בהגדרת תופעה זו, ייווכח שאינפלציה היא תופעה מורכבת בהרבה: אינפלציה היא גידול בבסיס הכסף והאשראי במשק, וזאת על ידי יצירת כסף חדש עם, או בלי, צמיחה כלכלית. כאשר אלמנטים מוניטריים מנופחים (Inflated), הם יוצרים עלייה במחירים כתופעת לוואי.

אמצעי התשלום הגדלים במהירות ונמצאים בידי הציבור המתחרה על כמות מוצרים ושירותים זהה (או גדלה בקצב מתון). הדבר יוצר ביקוש יתר זה, מחירם עולה, וכך נקשר הקשר הלוגי בין התוצרת (מוצרים ושירותים) לבין אינפלציה ועליית המחירים.

במידה ונוצר"פער תוצרת" (Output Gap) - כמות מוצרים ושירותים גדולה מהביקוש להם, בעת ובעונה אחת עם הדפסת כסף המגדילה את בסיס הכסף והאשראי, באים הכלכלנים וטוענים שלא תתכן אינפלציה. וזהו בדיוק מצב המשקים המערביים בנקודה זו בזמן.

במחזוריות כלכלית רגילה שבה עליות ומורדות (כמו זו שחווה העולם מאז תחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ועד שנת 2007), הנחה זו נכונה מאוד. אולם, התנאי ההכרחי להמשך ביסוסה של הנחה זו, הוא מטבע יציב ואמין לחלוטין בעיני הציבור.

המנגנון ההרסני של ה-CDS, ואי יכולתם של הפוליטיקאים לייצר תהליך אמין של צמצום הגירעונות (ראו מה קורה בין יוון לגרמניה, ומה קורה ביוון עצמה, לפני שהחל הביצוע של תוכנית הצנע המפורסמת), כל אלו יביאו בהדרגה את סיום האמון המוחלט בניירות הצבעוניים הנקראים היום כסף.

ואז, נחזה במה שלא שחזינו זמן רב: אינפלציה אדירה. זאת תנבע מהרצון להיפטר מאמצעי תשלום שאיננו מספק את תפקידו העיקרי: שמירת ערך כוח הקנייה של המחזיק בו. לדעתי, מה שקורה כרגע באירו הוא תחילת התהליך.

לסיכום נקודה זו: במחזוריות כלכלית רגילה, האיזון בין יצירת אמצעי התשלום והתפוקות מייצר את הבסיס לעליית מחירים. במשבר זה, מהות האינפלציה תהיה אי האמון במערכת המוניטרית, ולא היחס בין הביקוש וההיצע למוצרים ושירותים בכלכלה האמיתית.

שלב C נדחה

ועכשיו לנושא העיקרי: חציית 1151 קבעה עובדה אחת: שלב C נדחה. האם השתנה משהו במהות? לא ממש. בצד הפונדמנטלי, הכלכלה האמריקאית עדיין מייצרת סטטיסטיקות "פחות רעות", ובתחום האבטלה והנדל"ן עדיין אין שיפור כלל. חידוש המלאים נתן דחיפה לייצור התעשייתי, אבל הצריכה עדיין חלשה ותוכניות הממשל בתחומי הרגולציה והמסים מהוות רקע מחניק ולא מרחיב.

ריבית ה-0% בארה"ב, ובכלל בעולם המתועש (כולל אצלנו) ממשיכה לעוות את התמונה האמיתית. העובדה שאין "תאוצת כסף" (Money Velocity), דהיינו גלגול והכפלה של הכסף המוזרם לצורכי הלוואות, וצריכה, מעידה כאלף עדים על הזרמים האמיתיים של היום-יום הכלכלי. זו, דרך אגב, הסיבה להעדרה של אינפלציה כעת, למרות הזרמת הכספים האדירה.

ההיבט הטכני - בטווח הרחוק

הראשון הוא הגרף השבועי של מדד S&P500, בכדי לברר את הטווח הבינוני-ארוך:

משה שלום גרף שבועי

גם בצד הטכני, אין ממש חידוש: העלייה ממרץ פשוט ממשיכה במסגרת התעלה העולה, ושני השפלים שנרשמו ביולי ובינואר קובעים את הגבול התחתון שלה. יש לציין שרק בשני מקרים אלו (1 ו-2 סגול), המתנדים אכן ירדו מתחת ל-50, וחזרו מעל רמה זו לאחר מכן. דבר זה מחזק מאוד את הסבירות, שהתסריט הזה הוא אכן הנכון.

מבחינת גלי אליוט, שני השפלים מהווים עכשיו את גלי ה-X במסגרת הזיגזג המשולש שהזכרתי פעמים אינספור. סיום גל Z, הזיגזג השלישי, והמסיים, עדיין לפנינו, כאשר כעת היעד ההגיוני (והמצוטט ביותר) הוא אזור ה-1200-1250. אזור זה גם מהווה את אזור התיקון 61.8% של כל הירידה של 2008-7.

מחזורים: המשך הקטנתם אשר החלה כמעט מתחילת העלייה במרץ, מהווה עבורי את אחד הסימנים המובהקים שלפנינו שלב מתקן (שלב B), ולא תחילה של מגמה חדשה. כל מנתח טכני מתחיל יודע שמחזורים חייבים לאשר את התנועה, וכאן קיבלנו שוק עולה של כמעט 100% כאשר כל הדרך ראינו מחזורים מתדלדלים.

ההיבט הטכני - בטווח הקצר

גרף יומי של המדד וגרף יומי של האירו-דולר

משה שלום ספ איר

כמה פעמים ראיתם עלייה כזו רציפה, ובזוית חדה של 60 מעלות? אני לא נתקלתי בהרבה מקרים כאלה, ובמיוחד במדד כה כבד ומייצג. עובדה זו כשלעצמה מחשידה את המהלך כמהלך מתוזמן, אבל כפי שציינתי באחת הסקירות האחרונות: דעה היא לא פקודת מסחר! כאשר החל התיקון הטכני מעלה, הסוחרים לטווח קצר, בניגוד למשקיעים, היו צריכים להיות לונג בנכס זה.

מהו התסריט ההגיוני לטווח הקצר, עכשיו? לאור מצב קניות היתר האדיר עליו מצביעים המתנדים, ולאור העלייה החדה במחיר, ההנחה הסבירה היא, שהמדד יתקן מטה בקרוב, ומשם ימשיך מעלה בצורה הדרגתית לכיוון היעד שהזכרתי של 1200-1250.

הבאתי את האירו כדי להראות את פוטנציאל הירידה במניות בטווח הקצר. אם האירו מבצע כעת את הגל החמישי מטה, זה ייתן רוח גבית למימוש במניות. למרות שקורלציה זו אכזבה לא מעט לאחרונה, הצורך בתיקון טכני במניות מתחיל לתת לה תוקף שוב.

ציירתי סרגל Fibonacci Projection המתאר רמות שבהן המימוש יכול להתחיל. ייתכן שביום שישי, כשמדד הגיע ל-123.6%, ניתן האות הראשון לכך, אבל כל רמת פיבונאצי מעל נקודה זו, יכולה להיות אות לכך.

סיכום ונקודה חשובה מאוד

חציית 1151 אותתה שהמגמה העולה לטווח הבינוני-ארוך ממשיכה עוד קצת. שום דבר ממשי בפונדמנטלי או בטכני לא השתנה, אלא רק העיתוי המדויק. חציית הגבול התחתון של התעלה העולה בגרף השבועי, תאותת על שינוי זה. כל עוד הגבול עדיין לא נחצה כלפי מטה, המדד עדיין חיובי למרות העליות והמורדות בטווח הקצר.

בטווח הקצר, מצב האירו, המתנדים, וצורת העלייה האחרונה, מחזקים את ההנחה של מימוש רווחים קרוב. זה כנראה יהיה שלב ביניים לקראת עלייה נוספת כדי להגיע ליעד הסופי עבור הזיגזג המשולש הנמצא כעת ב-1200-1250. נא לזכור שזו הסבירות הגבוהה ביותר ולא נבואה.

נקודה חשובה שאני חוזר עליה שוב ושוב: הדעה שאני מביע כאן היא דעתי הטכנית המבוססת על הבנתי של המצב. אין הכתוב מהווה פקודות מסחר ולמעשה, על המשקיע והסוחר ליישם את כללי המסחר האישיים שלו, המבוססים על הטווח, ומידת הסיכון המתאימים לו.

שיטת המסחר אשר הצגתי במאמר השבוע שעבר. היא דוגמא לשיטה כזו, אבל על כל אחד לחשוב על הפרמטרים הטובים ביותר לאופיו ולמידת הבנתו. בהצלחה לכולם.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  2. המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"