אושר תזכיר חוק התכנון והבנייה בממשלה בניגוד להמלצת בג"ץ

(עדכון) - ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את התזכיר - זאת בניגוד להמלצת בג"ץ מאתמול לתת ארכה לעיון בתזכיר החוק

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני מספר דקות את תזכיר הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ברוב גדול, זאת בניגוד להמלצת בג"ץ מאתמול לתת ארכה לעיון בתזכיר החוק. חברי הוועדה דחו את המלצת בג"ץ לעכב את ההצבעה בקריאה ראשונה, הצפויה בשבוע הבא. לדברי הוועדה, הדיון הציבורי בתזכיר החוק יתאפשר בכנסת על פני תקופת זמן מספקת.

ועדת השרים דנה היום משעות הבוקר באפשרות לדחות את ההצבעה על תזכיר חוק התכנון והבנייה, או לחלופין להמשיך ולקדם את הליך החקיקה. הוועדה, כאמור, בחרה לדון בתזכיר ואף אישרה אותו.

כמו כן התקבלו בישיבת הוועדה כמה החלטות אחרות. בין היתר הוחלט שבגלל שהוועדה תמשיך לקדם את החקיקה, הרי שוועדת השרים לא תתפזר ותהיה פתוחה לקבלת הערות על סעיפי הרפורמה המוצעת ואף לשינוים.

עוד החליטה ועדת השרים, בהתאם להצעת שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג ומשרד ראש הממשלה, כי הרפורמה תחזק את היבט החברה והרווחה בהליכי התכנון, בין השאר על ידי הכנסת נציג ארגונים חברתיים למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ונציג של משרד הרווחה לוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה.

שינוי נוסף שעליו הוחלט בדיון הוא שמינוי נציגי הארגונים הסביבתיים לוועדות התכנון ייעשה בידי השר להגנת הסביבה ולא בידי שר הפנים כפי שהוצע במקור. שינוי סביבתי נוסף יהיה צמצום סמכויותיהן של הוועדות המחוזיות לתשתיות בכל הנוגע לשטחים הפתוחים.

כזכור, לוח הזמנים שנקבע לעיון בתזכיר החוק הוא 21 יום. הרכב השופטים טען אתמול בדיון כי "לתת 21 יום להערות על כזו כמות ומורכבות של חומר, זה בלתי אפשרי. לוח הזמנים שנקבע על ידי הממשלה אינו קדוש, הרי אין פה מצב חירום". השופטת אילה פרוקצ'יה שאלה את נציג המדינה בדיון מהי הדחיפות הגדולה בקידום הצעת החוק. "מדוע לא להמתין עם קידומו עד למושב הבא של הכנסת? הרי לא פרצה פה מלחמה. מדובר בשינוי חקיקה מהותי מהמצב הקיים, הדורש הליכים מאוד בסיסיים של הכנה. מה הבהלה? למה לא לתת פסק זמן ואפשרות לגורמים השונים לגבש את דעתם בנוגע לחוק ולהביע אותה?".

בוועדה נאמר כי אין החלטת הממשלה באה להחליף את הדיון הציבורי בחוק שיתקיים בכנסת ושאמור להתפרס על פני תקופת זמן ארוכה.

כזכור, בג"ץ קבע אתמול כי לוח הזמנים שניתן לעיון בתזכיר החוק - הכולל 241 עמודים - הוא בלתי אפשרי. הדיון בבג"ץ התנהל בעקבות עתירתם של שישה ארגונים סביבתיים, ובהם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע, שהוגשה בשבוע שעבר.