הממשלה: נציגי חברה ורווחה יוכנסו למוסדות התכנון

(עדכון) - בג"ץ: "לתת 21 יום להערות על כזו כמות ומורכבות של חומר, זה בלתי אפשרי. לוח הזמנים שנקבע על-ידי הממשלה אינו קדוש, הרי אין פה מצב חירום"

עוד לא התקבלה בוועדת השרים לענייני חקיקה החלטה בנוגע לדחיית הדיון בתזכיר חוק התכנון והבנייה בהתאם להמלצת בג"ץ, אולם בינתיים התקבלו בישיבת הוועדה מספר החלטות, ובהן ההחלטה שגם אם יוחלט להמשיך ולקדם את החקיקה הרי שוועדת השרים לא תתפזר ותהיה פתוחה לקבלת הערות על סעיפי הרפורמה המוצעת ואף לשנותם.

עוד החליטה ועדת השרים, בהתאם להצעת שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג ומשרד ראש הממשלה, כי הרפורמה תחזק את היבט החברה והרווחה בהליכי התכנון, בין היתר על ידי הכנסת נציג ארגונים חברתיים למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ונציג של משרד הרווחה לוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה.

שינוי נוסף עליו הוחלט בדיון הוא שמינוי נציגי הארגונים הסביבתיים לוועדות התכנון ייעשה בידי השר להגנת הסביבה ולא על ידי שר הפנים כפי שהוצע במקור. שינוי סביבתי נוסף עליו הוחלט הוא צמצום סמכויותיה של הוועדות המחוזיות לתשתית בכל הנוגע בשטחים הפתוחים.

בזמן הקרוב צפויה ועדת השרים להחליט האם לדחות את הדיון בתזכיר חוק התכנון והבנייה או להמשיך לקדם את החקיקה, כשבמידה שתיבחר האפשרות השנייה, אין החלטת הממשלה באה להחליף את הדיון הציבורי בחוק שיתקיים בכנסת ושאמור להתפרס על תקופת זמן ארוכה.

הקרב על רפורמת התכנון והבניה

בג"ץ הודיע למדינה כי עליה להמליץ לוועדת השרים לענייני חקיקה לתת ארכה למתן הערות לרפורמה בחוק התכנון והבנייה, וקבע כי לוח הזמנים שניתן לעיון בתזכיר החוק - הכולל 241 עמודים - הוא בלתי אפשרי.

הדיון בבג"ץ התנהל בעקבות עתירתם של 6 ארגונים סביבתיים, ובהם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע, שהוגשה בשבוע שעבר.

לוח הזמנים שנקבע לעיון בתזכיר החוק הוא 21 יום. הרכב השופטים טען היום (ד') בדיון כי "לתת 21 יום להערות על כזו כמות ומורכבות של חומר, זה בלתי אפשרי. לוח הזמנים שנקבע על-ידי הממשלה אינו קדוש, הרי אין פה מצב חירום".

השופטת אילה פרוקצ'יה שאלה את נציג המדינה בדיון מהי הדחיפות הגדולה בקידום הצעת החוק. "מדוע לא להמתין עם קידומו עד למושב הבא של הכנסת? הרי לא פרצה פה מלחמה. מדובר בשינוי חקיקה מהותי מהמצב הקיים, הדורש הליכים מאוד בסיסיים של הכנה. מה הבהלה? למה לא לתת פסק-זמן ואפשרות לגורמים השונים לגבש את דעתם בנוגע לחוק ולהביע אותה?".

בעתירה, שהוגשה ביום ראשון שעבר באמצעות עו"ד נירית לוטן מאדם טבע ודין ועו"ד חגית הלמר מהחברה להגנת הטבע, ביקשו העותרים כי לאור מורכבותו וחשיבותו של החוק החדש יורה בית המשפט לממשלה להאריך את משך הזמן שניתן להגיש השגות והערות לרפורמה ל-90 יום.

הממשלה היתה אמורה התכנס לצורך אישור התזכיר ביום חמישי שעבר, אך בבוקר אותו יום נתן בג"ץ צו ארעי שמנע כל דיון בפורום ממשלתי בעניין התזכיר עד לקיום הדיון היום.

‏בעתירה ציינו הארגונים הסביבתיים כי "מדובר ברפורמה שמשנה סדרי‎-‎עולם בתחום התכנון והבנייה, שהשלכותיה על דמות הארץ, על הבריאות, על הסביבה ועל זכויות תושביה הן מרחיקות-לכת".

עוד טוענים העותרים כי הצעת חוק התכנון החדש צפויה להביא לשורה ארוכה של שינויים, חלקם מהפכניים, בהסדרים בחוק התכנון והבנייה הקיים.