כך יודעים שהשוק מתכונן לתיקון

כך מזהים את נקודות ההצטרפות למסחר במגמה עולה ויורדת ■ וגם: עידכון S&P 500 ■   מדריך השקעה בדולר

מאז פרסום מאמר עדכון מפת המשבר הגיעו אלי פניות רבות מצד גולשים ששאלו כיצד לנהוג במציאות שתיארתי. כפי שיודעים קוראי הנאמנים, איני נותן עצות מסחר ספציפיות. עם זאת, אתייחס הפעם בהרחבה לאלמנט טכני חשוב, שיכול לסייע למי שמנהל את השקעותיו בעצמו.

כמעט בכל סקירה אני מזכיר את המושג "תיקון טכני" מבלי לרדת לעומקו, סקירת היום תנסה למלא חסר זה. תיקון טכני (באנגלית Correction או Retracement) מהווה חלק בלתי נפרד מהמגמה כולה. לצורך הדוגמה, אתייחס בסקירה הנוכחית למגמה עולה, אבל כל הנאמר בה תופס באותה מידה גם למגמה היורדת, בהיפוכים המתבקשים.

מגמה מוגדרת בסדרת שיאים ושפלים. מגמה עולה מוגדרת מרגע שמזוהים שני שיאים, שהשני גבוה מקודמו, וזוג שפלים שהשני גבוה מקודמו. השפלים במקרה זה הן הנקודות הנמוכות שבהן נגמרו התיקונים הטכניים.

יש סיבות רבות לתיקונים טכניים, והנה כמה מהן:

■ הסיבה העיקרית נעוצה ברצון הסוחרים הפעילים (ולא של המשקיעים לטווח הארוך יותר) לממש קצת מהרווחים, שהניבה להם תנועת המגמה האחרונה. מימוש רווחים זה מייצר לחץ מוכרים, ההיצע גובר, ונרשמות ירידות.

■ מקור הסיבה השנייה ל'תיקונים' נעוץ בעולמם הפסיכולוגי של שחקני שוק ההון. בכל מגמה יש שלבי התפתחות שונים. השלב האחרון לפני השינוי הוא האלים ביותר, ובו יירשמו מצבי קניות יתר קיצוניים, במדדי עוצמה שונים. אלמנטים טכניים אלו מורים בדרך כלל על כך שכל המשתתפים באותו רגע שרצו לקנות, עשו זאת, ולא נותר מי שימשיך את המהלך מכאן. חוסר זמני בביקוש נוסף, ברמות מחירים גבוהות ובמצבי רוח חיוביים קיצוניים, מעוררים את הספק בלב האחרונים שנכנסו ומובילים למימוש נכסים.

■ גורם נוסף ולא מבוטל לתיקון, המשפיע מאד בשווקים שאינם נזילים במיוחד וכאשר הגוף המניע את התיקון בעל עוצמה אינסופית כמעט (ממשלה, בנק מרכזי, וכו') היא המניפולציה המכוונת. לסיבה זו, יופיעו סימנים מקדימים במדיה הכלכלית, וסימן מובהק לתיקון מסיבה זו נמצא בצורת ה-V הפתאומית של תחילתו. (ראו כדוגמא את יום שישי שעבר בוול-סטריט). 

עומק התיקון 

ההגדרה הקלאסית לתיקון טכני היא חזרה בשיעור שליש עד שני שליש מההתקדמות שנרשמה בתנועה המגמה שקדמה לתיקון וזה ה'עומק' - כלומר שיעור התיקון שצריך לצפות לו. תיקון שיגמא יותר משני שליש, נראהמאותת על שינוי מגמה, ולמרות שלעיתים נדירות יירשמו תיקונים חדים מכך, ואף בשיעור 100%. לעומת זאת, תיקון בשיעור נמוך משליש, לא ייחשב בדרך כלל לתיקון, אלא כתנודה אקראית בתוך תועת המגמה. 

כדי להדגים את מה שתיארתי לעיל, הנה לפניכם גרף 4 שעות של היורו-דולר:

 

 

משה שלום יורודולר
 משה שלום יורודולר

 

  • גרף זה מייצג את ההידרדרות הזוג משער 1.4585 דולר ליורו ועד סגירת המסחר ביום שישי החולף. צירתי סרגלי Fibonacci בין הקצוות של כל תנועת מגמה חשובה (1.4585-1.4330 כחול, 1.4420-1.4010 שחור ו-1.4180-1.3850 צהוב). כפי שניתן להבחין, בשני המקרים נרשם תיקון למגמה בשיעור 38.2% (כחול ו-שחור) ו-50% בצהוב.
  • מי שקורא סקירות אלו זמן מה, מכיר את המונחים סרגל Fibonacci ותיקוני Fibonacci. התמונה שלעיל יפה מאלף מילים כתובות, להמחשת מהימנות הכלי והשיטה לניבוי עומק תיקונים טכניים.
  • אין לדעת מדוע לפעמים התיקון נעצר ב-38.2% ולפעמים ממשיך ל-50% ואף ל-61.8%, אך בהקשר זה, מה שחשוב הוא להגדיר רמות אלו כרמות התנגדות דינאמיות, ולהתייחס אליהן ככאלה, כאשר מתכוונים לסחור עם המגמה ותנועותיה.

 

לסיכום:

בכל מגמה יירשמו תיקונים טכניים. על כל סוחר במגמה לזהות סיום תיקונים אלו כנקודות כניסה לשלב הבא של המגמה, בשאיפה להיות LONG בסיום כל שפל במגמה עולה, ו-SHORT בחלוף השיא, במגמה יורדת. 

כלי Fibonacci ואחרים מצוינים להערכת עומק התיקונים, אבל יש לזכור שאינם תחזית ודאית, אלא הערכה בלבד. ככלל, במגמה חזקה, התיקונים יהיה רדודים יחסית (עד 50%) ובמגמה חלשה יירשמו תיקונים עמוקים יותר (עד 61.8% או 78.6%).

 הצטרפות למגמה במצבי קניות או מכירות קיצוניים, מסוכנת. מומלץ לפיכך להשתמש במנגנון התיקונים הטכניים כדי לתזמן את הכניסות לשוק. 

 

 

ניוזלטר וול סטריט, ניו יורק / צלם בלומברג
 ניוזלטר וול סטריט, ניו יורק / צלם בלומברג
הפינה לעוקבים אחר S&P 500:

 

משה שלום סנפי 500
 משה שלום סנפי 500

 

 

  1. מאז סיום הזיגזג המשולש (WYZ) עושה המדד את מה שצפו לו בכיוון מטה. שבירת הגבול התחתון של היתד העולה הכחולה, חזרה מטה, אחרי שבירת השווא של קו המגמה היורד משיאי המשבר (קו שחור), וחצייה מטה של הממוצע נע לטווח הבינוני (ירוק), כל אלו מאותתים על אירוע שלילי משמעותי (2 סגול).
  2. המחיר גמא קצת יותר ממאה נקודות מטה, מאז השיא, אבל עכשיו הוא הגיע לאזור תיקון 23.6% (אזור 1030-1040) שבו נמצאת גם תמיכה די חזקה ולכן נרשם שם Vבשעת המסחר האחרונה ביום שישי החולף.
    לדעתי, נראה התייצבות ואולי ירידה נוספת לאזור ה-1030 לפני סיום גל 1 של שלב C.
  3. המתנדים יורדים במהירות לכיוון אזור מכירות היתר אבל עדיין לא הגיעו לשם בצורה משמעותית (1 סגול). המחזורים אמנם עלו בירידות, אבל הם אינם מראים סימנים של פאניקה כלל. כל זה מתאים מאוד לשלבים הראשונים של ההפנמה בשינוי במגמה.

 

על פי הנאמר בחלק הקודם של הסקירה ("תיקון טכני") יש לבחון היטב את התזמון. מי שמסכים עם דעתי שלפנינו התפתחות שלב C, ברור שסיום גל 2 עולה (שיתקן את גל 1) יהווה את השלב הטוב ביותר לניצול המגמה היורדת.

 

 

  • משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.