עונת הבלהות

למה ליברפול מזכירה את הסקס פיסטולז, ולמה ההיחלשות הבלתי נתפסת שלה יוצרת תופעה כמעט אפוקליפטית בפרמיירליג? ■ וגם: ניפוץ מיתוס על מחזורי הכריסמס בפרמיירליג

1. לא כל כך נעים להיות אוהד ליברפול בימים אלו. ביום שישי הם היו צריכים לחכות עד שתיגמר ההגרלה של שמינית גמר ליגת האלופות, כדי לראות איך הקבוצה שלהם מקבלת מפגש דלוח עם אוניראה הרומנית בליגה האירופית. ביום שבת הם נאלצו לראות את הקבוצה שלהם מפסידה בפעם השביעית העונה ב-18 משחקים, ומגיעה למרחק שמונה נקודות מהמקום הרביעי.

כדי להבין עד כמה הסטטיסטיקה הזאת גרועה, אפשר להסתכל על העונה הקודמת כמדד: אז, אחרי אותה כמות משחקים, עמדה ליברפול על 76% הצלחה. עד סוף הכריסמס היה לה הפסד אחד בלבד והיא התייצבה בראש הטבלה.

העונה הגרועה של ליברפול כמובן לא מתבטאת רק בליגה, אלא גם ביתר המפעלים. גם את ההדחה המוקדמת מהצ'מפיונס אפשר להבין אם רואים שב-17 המשחקים האחרונים בכל המפעלים היא הצליחה לרשום רק 3 ניצחונות.

למה ליברפול כל כך גרועה העונה? אולי בגלל העזיבה של צ'אבי אלונסו לריאל מדריד; אולי כי מתישהו התלות המוחלטת ביכולת של שני שחקנים (ג'רארד וטורס) פוגעת בך; או אולי כי השיטות של רפא בניטז באמת כבר מיצו את עצמן.

פול דויל, כתב "הגרדיאן", השווה היום (א') את הקבוצה ללהקת הסקס פיסטולז: "גם בימים הטובים ביותר שלה תחת בניטז - ליברפול, בדיוק כמו הפיסטולז, התגברה על חוסר הכישרון שלה בעזרת התלהבות ואגרסיביות. במשחק אתמול מול פורטסמות', ליברפול הביאה רק ריקבון".

2. ההיחלשות המשמעותית של ליברפול יוצרת תופעה כמעט אפוקליפטית בפרמיירליג: יש מאבק על המקום הרביעי. נגמרו הימים שלארבע הגדולות יש בלעדיות על כרטיס כניסה לצ'מפיונס ליג.

כמה זה נדיר שמנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי וליברפול לא תופסות את ארבעת המקומות הראשונים? בפעם האחרונה זה קרה רק בעונת 2004/05, אז אברטון השתחלה למקום הרביעי.

אם בודקים אחורה יותר בעשור הנוכחי, אז רק ב-2003 ו-2002 ניוקאסל הצליחה להגיע למקומות 3 ו-4, וב-2001 היתה זו לידס שסיימה במקום 3 - וזה הכל. 9 עונות, 36 מקומות אפשריים בצ'מפיונס ליג, והקבוצות ה"לא גדולות" הצליחו לתפוס רק 4 מהם.

יש כרגע שלוש מועמדות עיקריות לנשל את ליברפול מהמפעל שעליו היא ביססה את כל ההצלחה שלה בשנים האחרונות. הראשונה היא טוטנהאם, שהעפלה לצ'מפיונס ליג יכולה לבוא לה בתזמון מושלם עם התחלת בניית האצטדיון החדש שלה, שאמור להיפתח ב-2012 ולהקפיץ אותה לליגה של הגדולות מבחינת הכנסות. השנייה היא אסטון וילה, שעם הניצחון באולד טראפורד בשבוע שעבר, מאותתת שאולי היא מספיק טובה אפילו למקומות 2-3. השלישית היא מנצ'סטר סיטי, שבעליה המיליארדרים נלחצו מניצחון אחד בלבד ב-10 משחקים, ועשו אתמול חילופים בעמדת המאמן: מארק יוז אאוט, רוברטו מנצ'יני אין.

3. ולקראת בואם של מחזורי הכריסמס השבוע, ניפוץ מיתוס: הקבוצה שמסיימת במקום הראשון בתום משחקי חג המולד ממש לא מבטיחה לעצמה את האליפות. ב-110 שנות כדורגל באנגליה, רק ב-43.6% מהמקרים (48 פעמים) הקבוצה שסיימה את מחזורי הכריסמס במקום הראשון נשארה בו גם בסוף חודש מאי.