35. מאיר שמיר, מבעלי תנובה ומבטח שמיר
נימוקים לבחירה: מוביל את מכירת הנדל"ן של תנובה, ובעיקר את מכירת השוק הסיטונאי. הוביל גם את ההתייעלות ב"אדום אדום" תוך העברתה מהפסד לרווח
מאיר שמיר, מה היה המהלך החשוב שלך השנה?

"2009 מצאה את מבטח שמיר במצב פיננסי טוב מאוד, כשמנגד מצאנו שווקים חלשים. נוצרו אמנם הרבה הזדמנויות והשקענו הרבה זמן באיתור השקעות חדשות, אבל השקעות טובות ממש היה קשה לעשות. התמקדנו בשימור והשבחת הקיים, מתוך כוונה לממש אותן בעתיד ולייעד את התמורה להגדלה אפשרית של חלקנו בתנובה.

"מ-2008 אנחנו זה תנובה, ואנחנו משקיעים את כל מה שדרוש כדי להשביח את ההשקעה באמצעות ההובלה של אייפקס. אני מאוד הייתי שמח לראות את עצמי נשאר בחברה הזאת לעד.

"בנוסף, ניסינו לבצע השקעה חדשה - אלא שהפער בין מחיר השוק לשווי הכלכלי היה כל כך גבוה בגלל המשבר, שמחיר כלכלי מלא לא היינו משלמים, כי אז זו לא הזדמנות; ובמחיר השוק, למרות המצב, אין מי שימכור".

עם אלו קשיים התמודדת השנה?

"השנה קיבלנו החלטה אסטרטגית לממש השקעות קטנות, אבל בתקופה כמו שעברנו היה קשה לממש במחיר נכון את ההשקעות האלה.

"בחברות שהחלטנו להשביח כדי להכין למכירה, היינו חייבים לפעמים לפטר עובדים, כחלק מתהליך ההשבחה. לפטר בתקופה שבה נמוך הסיכוי שימצאו עבודה חדשה, זה קשה".

מה האירוע הכלכלי המשמעותי ביותר השנה?

"הורדות הריבית. זה היה הדבר הכי משמעותי והכי דומיננטי בניסיון של המדינות להוציא את העולם ממיתון מתמשך. אין ספק שריבית נמוכה כזאת לא תוכל להישאר לאורך זמן, ולכן אנחנו צפויים לקשיים של חברות שההישרדות שלהן בזמן המשבר הייתה מלאכותית, בגלל הריבית הנמוכה".

מה התחזית שלך לשנה הבאה?

"אני מאמין שהריבית בשנה הבאה עדיין תהיה נמוכה מאוד, אם כי תעלה במקצת. שוק המניות ידשדש סביב האפס ויהיו הרבה חברות בקשיים עקב קושי במחזור החובות".

מי מהווה עבורך מקור השראה?

"אבא שלי. הרוגע שלי, השאיפה לבדוק כמעט כל דבר במבחן הטווח הארוך ולא הקצר, זה ממנו".

מי איש השנה שלך?

"סטנלי פישר. בזמנו העברתי ביקורת על מדיניות המט"ח של הנגיד לפני המשבר, בטענה שאינפלציה זה חשוב, אבל תעסוקה ומקומות עבודה בישראל חשובים יותר, בוודאי ברמה החברתית. אני חייב לציין שניהול המדיניות המוניטרית של הנגיד, הן בשער המטבע והן בשער הריבית, הוכיחה את עצמה. עם תוצאות לא מתווכחים".



נושאים: מאיר שמיר