נתניהו החליט שלא לצאת לקופנהגן; ארגוני הסביבה מגיבים

"כ-100 ראשי מדינות מגיעים לקופנהגן, אך ממשלת ישראל בראשות נתניהו מפנה לכך גב ומתעלמת מההשלכות החמורות העלולות להיות לכך על ישראל מבחינה מדינית וכלכלית"

ארגוני הסביבה, היוצאים בימים הקרובים לוועידת קופנהגן, מביעים אכזבה קשה מהחלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא להשתתף בוועידת האקלים. נאור ירושלמי, מנכ"ל חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, אומר כי "הדבר מעיד על התעלמות ממשלת ישראל מנושא משבר האקלים, המעסיק כיום את העולם כולו".

לדברי ירושלמי, "כ-100 ראשי מדינות מגיעים לקופנהגן, אך ממשלת ישראל בראשות נתניהו מפנה לכך גב ומתעלמת מההשלכות החמורות העלולות להיות לכך על ישראל מבחינה מדינית וכלכלית".

עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, הוסיפה כי: "ראש הממשלה נתניהו מפספס הזדמנות פז להשאיר חותם ירוק על הקדנציה. לפני ימים אחדים אמר נתניהו כי 'מדינת ישראל היא מדינה מפותחת וזה כבר רשמי'. חבל, שכשמדובר בהובלת האג'נדה יחד עם 100 ממנהיגי העולם, הוא לא יהיה בראש המחנה. משבר האקלים הוא הזדמנות כלכלית אדירה למשק הישראלי והוועידה בקופנהגן היא הזדמנות להראות לעולם פנים אחרות של ישראל, חבל ששוב נחמיץ את ההזדמנות הזו".

כאמור, משלחת של נציגים מארגוני הסביבה בישראל יוצאת בסוף השבוע לוועידת האקלים בקופנהגן. ארגוני הסביבה, הפועלים במסגרת קואליציית "דרכים לקיימות", קוראים לממשלה לקיים דיון מעמיק ומקיף במשבר האקלים ובהיערכות ישראל לקראתו, ולאמץ מדיניות אקלים לאומית המתבססת על עקרונות של פיתוח בר-קיימא.

לדעת הארגונים הסביבתיים, ישראל נמצאת במצב מביך מבחינה בינלאומית, מכיוון שמדיניות הממשלה כיום מנוגדת למהלכים הבינלאומיים לצמצום פליטת גזי חממה. בין הצעדים העיקריים הסותרים מגמה זו נמצאים התוכנית להקים תחנת כוח פחמית באשקלון, המשך תכנון וסלילה של כבישים במקום השקעה בתחבורה ציבורית, ועיכוב תקנים לבנייה ירוקה ופרויקטים של אנרגיה מתחדשת.

המטרה: להפעיל לחץ על הממשלה

לדברי ירושלמי, משלחת הארגונים יוצאת לקופנהגן במטרה ללחוץ על נציגי הממשלה לקדם מדיניות אקלים לאומית לישראל. "נציג את עמדותינו גם בפני גורמים בינלאומיים, כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להימנע מצעדים שליליים מבחינה סביבתית, כמו הקמת תחנת כוח פחמית, ולקדם מדיניות המשתלבת במאמץ העולמי להפחתת גזי חממה".

לדברי הארגונים הסביבתיים, הממשלה כולה מסתתרת מאחורי גבו של השר להגנת הסביבה, ומצפה שהמשרד הקטן ביותר בממשלה יתמודד לבדו עם הבעיות האקולוגיות, הבריאותיות, הכלכליות והמדיניות שיוצרים כל המשרדים האחרים ביחד. עמדתם של הארגונים היא, כי המשך טמינת ראש בחול והתנהלות בגישת "עסקים כרגיל" איננה אופציה שישראל יכולה להרשות לעצמה, וצפויות להיות לכך תוצאות שליליות גם למשק ולכלכלה.

במשלחת הארגונים הסביבתיים לקופנהגן משתתפים כשלושים איש, מראשי הארגונים הסביבתיים בישראל. כדי להפחית את השפעתם על תהליך ההתחממות הגלובלי, חברי המשלחת ביצעו איזון פחמני לטיסות שלהם, הם מתאכסנים בבתים של חברי הקהילה היהודית בקופנהגן, וינועו בעיר באמצעות תחבורה ציבורית, המוצעת חינם לבאי הוועידה. המימון לנסיעת המשלחת הושג מקרן היינריך בל, הקרן לסביבה ירוקה, קרן טל וקרן קמינגס.

במהלך הועידה יקיימו ארגוני הסביבה מישראל מספר אירועים: דיון פתוח שיציג את המאבק הציבורי נגד הקמת תחנת הכוח הפחמית; הקרנת הסרט "אגדה אורבנית" העוסק בתכנון ותחבורה בערים; רכיבת אופניים בחוצות קופנהגן; ואירוע של הדלקת נרות בחנוכיה ידידותית לסביבה בכיכר המרכזית של העיר, בשיתוף עם עיריית קופנהגן.