הקרי טרייד משמיד את הדולר

לנגד עינינו הפקוחות מתבשל על אש בוערת המתכון לבועה פיננסית שיש בה סכנה עצומה

כמו שציינתי בסקירות קודמות, אני רואה את הדולר האמריקאי כציר של התנהלות שוקי ההון בימים אלו. למרות דעתי על תיקון טכני קרוב כלפי מעלה, מגמתו ארוכת הטווח הייתה ונשארה שלילית ביותר.

אתרכז היום באספקט יחסית חדש הבא לידי ביטוי במושג ששומעים עליו יותר ויותר לאחרונה, והוא ה-Carry Trade הדולרי. כל עוד תהליך הרסני זה יתקיים, לא תהיה לדולר אפשרות להתאושש, ולחזור להיות מטבע יציב ובטוח, כדי לשמש עוגן למערכת פיננסית עולמית בריאה.

תחילה אבאר בקצרה את המושג עצמו.

Carry Trade הוא מנגנון שבו לווים כסף זול, במטבע חלש ונחלש, כדי לקנות משהו המניב תשואה גבוהה יותר מעלות ההלוואה עצמה. במשך זמן רב, היה היין היפני המטבע המועדף לסוחרים באסטרטגייה זו, בשל הריבית הנמוכה מאוד, שבה ניתן היה להשיג יינים.

יש הטוענים שה-Carry הייני, כפי שהוא מכונה בקרב פעילים בשוק, היה אחד הגורמים לבועה הפיננסית הגלובלית, אשר התפתחה ביפן מתחילת שנות ה-90. אז החליט הבנק המרכזי היפני לשמור על מדיניות מוניטרית ממריצה, וזאת, למרות כישלונה לאושש את המדינה מהדפלציה שלתוכה נשאבה.

מתחילת המשבר הכלכלי הנוכחי, ננקטת בכל העולם ובמיוחד בארה"ב, מדיניות דומה לזו שנקטו היפנים. דהיינו - קביעת ריבית נמוכה בתקווה שתהיה אמצעי להצלת הכלכלה הריאלית מנפילה חופשית. חששם של מנהיגים מפני שידור חוזר של מאורעות שנות ה-30 במאה הקודמת, הביאום להחליט על אמצעים בלתי שגרתיים בעליל, והריבית האפסית הייתה אחד מהם.

כך הגענו למצב שבו הדולר האמריקאי, מטבע הרזרבות העולמי, מהווה היום כלי מימון נהדר לצורך פעולות Carry Trade, כפי שהיין שימש בעבר.

להלן עובדות המשרתות את מי שמשתמשים בדולר כמטבע Carry Trade:

1. ריבית אפסית והבטחה כמעט גלויה, מצד הפד, לשמור על מצב זה לאורך זמן רב. (ראו את השפעת הצהרת G20 להמשיך במדיניות זו).

2. הדולר משמש כמטבע התשלום בקנייה ומכירה של נכסים פיננסים רבים: סחורות, מניות בארה"ב ובמדינות הקשורות לדולר כמו סין ואגח"ים למיניהן. דבר זה חוסך המרות ועלויות נוספות.

3. נזילות אינסופית בכניסה וביציאה לעסקאות בדולר, המאפשרת ואף מעודדת מינופים גדולים במיוחד. הפרש תשואה בסך 2-3% בין ההלוואה לנכס הנקנה, הופכת לתשואה בשיעור 20-30%, אם ממנפים פי 10 את הפוזיציה הבסיסית.

אך יש גם סכנות בדרך והנה לפניכם כמה מהן:

1. ניפוח בועות פיננסיות חדשות, כתוצאה מהקלות לממן אותן.

2. אם המטבע הוא מטבע רזרבות, הוא אמור לגבות מערכות כלכליות שלמות, ונפילתו מסכנות את מידת הביטחון בגיבוי זה.

3. יצירת אינפלציה עולמית על ידי עלייה בערכם הנומינלי (ולפעמים הריאלי והמואץ) של משאבי טבע לצורך אנרגיה, תעשיה ומזון. עליית המתכות היקרות (זהב וכסף) משמשת כסמן עיקרי לחששות מפני פיחות מתמיד של הדולר.

4. ירידת הדולר משפרת את תוצאות החברות האמריקניות המייצאות, ובכך עוזרת לכלכלת ארה"ב, אך היא שוחקת את אמון הנושים המחזיקים נכסים אמריקנים לא צמודים. היום ארה"ב היא אחת המדינות ה"חייבות" ביותר עלי אדמות וחובותיה נמצאים בידיים זרות.
זהו איום כלכלי ומדיני, וריבוי נסיעות פקידי ממשל אמריקאים למזרח הרחוק והקרוב, מצביע על המאמצים שנעשים מצידם לתחזק את המשך מימון החוב.

5. מפחיד לחשוב על היום שבו ירצו הלווים בדולרים לגלגל חזרה (Unwind) את עסקיהם, דהיינו למכור את הנכסים כדי להחזיר את ההלוואות הדולריות.

להתרשמות ויזואלית - להלן הגרף הרב שנתי של הדולר אינדקס:

משה שלום דולר אינדקס רב שנתי


  1. מהגרף ניתן לראות מיד שהיחלשות הדולר לא החלה אתמול, אלא היא מגמה ארוכת טווח.
  2. רמת ה-90, היוותה התנגדות חזקה מאוד למטבע בכל ניסיונות התאוששותו האחרונים, כולל בסיבוב המשבר הפיננסי האחרון (מלבן 1). רק חצייית רמה זו כלפי מעלה, תצביע על שינוי אמיתי.
  3. רמת ה-70 היוותה בינתיים תמיכה (רצפה) (מלבן 2). שבירתה מטה תעורר בהלה קטנה, ולדעתי תאיץ את התחזקות הזהב ביחד עם דיבורים ואולי אף מעשים בדבר החלפת הדולר במשהו טוב יותר, כעוגן למערכת המוניטרית העולמית.
  4. מדאיג שה-RSI שבר מטה את רמת ה-50, וזה אף פעם לא סימן טוב לנכס פיננסי (3).

לסיכום:

לנגד עינינו הפקוחות מתבשל המתכון לבועה פיננסית שמאחוריה סכנה גדולה: ריבית אפסית והקלות הבלתי נסבלת של מימון נכסים בעלי סיכון גבוה, המניבים תשואה עודפת, גורמת לשחיקת מטבע הרזרבות העולמי. האם ניתן לעצור עדיין את ההשפעות ההרסניות של תהליך זה? באופן תיאורטי כן, אבל מעשית, אינני רואה את המנהיג הכלכלי, או המנהיגים הכלכליים, שיהיו מוכנים לשאת בתוצאות הפוליטיות והכלכליות הנובעות מכך.

יש לקחת בחשבון שיהיו תיקונים טכניים מעלה, אבל רק עליית האינדקס מעל 90 יהיה סימן ראשון לשינוי מהותי יותר. שבירת תחום הדשדוש מטה יצביע על יעד 50 ואף נמוך מכך.

למי שרוצה להעמיק עוד בנושא זה אני ממליץ לקרוא את המאמר בקישור זה.





לחובבי מדד המעו"ף שלנו - הנה גרף שבועי.

משה שלום ת


  1. שורה תחתונה: סבירות גדולה לתחילת תהליך ירידות.
  2. גלי אליוט

    הספרור הסביר ביותר בעיני, הביא את המדד, בחמישה גלים עולים, לשיא שנתי ב-1057. כל עוד שיא זה אינו נשבר, ולמעשה כל עוד המדד לא יגיע ל-1113, עלינו להניח שהסתיימה סדרה העולה.

    אקדים ואשיב לטוענים ש"5 גלים זו תנועה מגמתית" שתנועת Zigzag מורכבת מסדרה של שלושה גלים (ABC), ולגלים A ו-C יהיו 5 תתי-גלים. אם התסריט שלי ביחס לגל ביניים X יתגשם בחו"ל, נראה אותו כאן כגל B של הזיגזג וההמשך יהווה את גל C שלו.

    ההארכה של גל 1 (Extension) מחייבת את גל 5 שלא לעבור את רמת 1113, אחרת הספרור לא נכון, ויהיה צורך בחיפוש אחר.

  3. מחיר ומומנטום

    הממוצע הנע הצליח לתמוך במחיר היורד ולמעשה, המדד הצליח לחזור לתחומי היתד העולה. כפי שציינתי בעבר, המדד שלנו תנודתי בהרבה מדומיו בחו"ל, ולכן רק מעבר מעל השיא הקודם (1057) יערער את ההשערה שלנו בדבר תחילת המימוש מטה.

    בגרף שבועי זה אין זוג שיאים ושפלים יורדים ולכן המגמה לא נקבעה רשמית עדיין כמגמה יורדת.

    כמו בכל העולם, גם כאן, המתנדים חוזרים ממצב קניות יתר, וזאת פעם שלישית מאז התחתית במרץ השנה. קביעת תחתית נמוכה ב-RSI לעומת התחתיות שנקבעו בחזרות הקודמות, תיתן חיזוק להשערה בדבר תחילת תהליך ירידות קרוב.



  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  • משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.