EMG תספק גז ל-3 תחנות כוח פרטיות בכ-1.3 מיליארד דולר

מניית אמפל אמריקן מזנקת בתגובה ב-15% בבורסה ■ חרם על טורקיה? בעסקה משתפות פעולה ספקית הגז המצרית EMG, קבוצת אדלטק וחברת האנרגיה הטורקית זורלו ■ החוזה הוא לתקופה של 18 שנה

ספקית הגז הטבעי המצרית EMG, שבה שותף יוסי מימן, מרחיבה את שיתוף הפעולה עם קבוצת אדלטק, שבשליטת איש העסקים יוסף אדלסבורג וחברת האנרגיה הטורקית זורלו, העוסקת בהקמת תחנות כוח פרטיות לייצור חשמל. בתגובה, מזנקת מניית אמפל אמריקן בבורסה.

במקביל למגעים לפתיחת ההסכם לאספקת גז טבעי לחברת החשמל, דיווחה היום EMG, בה שותפה אמפל (12.5%) שבשליטת מימן, על חתימת 3 הסכמים למכירת גז טבעי לתחנות הכוח של אדלטק, בהיקף כספי מוערך של כ-1.3 מיליארד דולר.

החוזה עם אדלטק מצטרף להסכמים של EMG לאספקת גז טבעי לחברת החשמל, יצרנית החשמל הפרטית דוראד ומפעל נשר שברמלה. החוזה לאספקת גז הוא לתקופה של 18 שנה. הגז שיירכש מיועד להפעלת הכוח שאותן מתכננת אדלטק להקים בדרום הארץ בשנים הקרובות.

מדובר בהקמת תחנה בהספק של 100 מגה-ואט במפעלי סולבר באשדוד, בתחנה בהספק של כ- 115 מגאווט במפעל מכתשים אגן ברמת חובב ובתחנה של 55 מגאווט במפעל אגן כימיקלים באשדוד.

חתימת ההסכמים אינה מפתיעה לאור זאת שלפני כשנה וחצי סיכמו EMG ואדלטק עקרונית על רכישת הגז וזאת כחלק מההסכם הכולל שעליו חתמה EMG עם קבוצת דוראד (שבה שותפה אדלטק). החתימה על ההסכם הסופי התעכבה בשל דרישת המצרים להעלות את מחיר הגז בחוזים ללקוחות בישראל. את EMG ייצג עו"ד ניב סבר ממשרד עו"ד פירון ושות'.

מימן: "יציבות בהזרמת הגז ממצרים"

לפני כחודשיים חתמה דוראד על עדכון ההסכם לרכישת 12.5 מיליארד מ"ק גז טבעי (12.5 BCM) מ-EMG לתקופה של 17 שנה, בהיקף כספי המוערך בכ-2.1-2.5 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם התייקר מחיר הגז בכ-10%-30%, ולפי הערכות מחיר הגז בהסכמים עם אדלטק יעלה בשיעור דומה.

אדלטק מעורבת בפרויקטים להקמת תחנות כוח בשיטת הקו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל. בסך הכול, מתכננת אדלטק להפעיל תחנות כוח בהספק של כ-400 מגה-ואט, אשר להם דרושה אספקת גז שנתית בהיקף של כ-0.6-0.8 מיליארד מ"ק.

אדלטק מחזיקה ב-18.75% מקבוצת דוראד, המתכננת להקים את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל (810 מגה-ואט) במתחם קצא"א באשקלון.

EMG מוחזקת בידי חוסיין סאלם (28%), PTT התאילנדית (25%), סם זל ודיוויד פישר (12%), קבוצות מרחב ואמפל (20.6%) שבשליטת יוסי מימן, וכן משקיעים מוסדיים (4.4%) בראשות קרן תשתיות ישראל.

נשיא קבוצת מרחב ויו"ר אמפל, יוסי מימן, אמר היום כי "החתימה על 3 החוזים, כמו גם המו"מ המתקדם עם מספר לקוחות נוספים בהם יצרני חשמל ותעשיות המבקשות להחליף דלקים נוזליים יקרים ומזהמים בגז טבעי נקי וזול יותר - מעידים על האמון של שוק האנרגיה ושל המערכת הפיננסית - וביציבות הזרמת הגז ממצרים".

מנכ"ל אדלטק, אודי וילד, אמר כי "הקבוצה גאה להיות בראש המחנה של ייצור חשמל נקי, מוזל ועצמאי ע"י חברות מהמובילות במשק, ובכוונתה להרחיב את פעילותה במשק האנרגיה בישראל".