הירוקים: הצעת התיקון לחוק הפקדון נגועה בשיקולים זרים

אדם טבע ודין: נפנה לוועדת האתיקה של הכנסת בתלונה ■ ארדן: "אני פועל רק לטובת הגנת הסביבה. חוק הפקדון הוא מבוא לחוק המיחזור שאגיש לכנסת להצבעה בתוך כמה חודשים"

סערה התחוללה היום (ג') בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, שבמסגרתה הציג השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, את הצעת התיקון שלו לחוק הפקדון, הנוגע לאיסוף בקבוקי שתייה לשם מיחזורם.

בישיבה השתתפו נציגי הארגונים הירוקים, ח"כים מסיעות שונות, נציג המועצה לצרכנות, נציג הממונה על ההגבלים העסקיים, נשיא קוקה קולה ישראל, רוני קוברובסקי, ויו"ר תאגיד המיחזור, נחמה רונן. נציגי הארגונים הירוקים תקפו את ארדן בטענה כי הצעת החוק שלו, שנובעת משיתוף פעולה עם ח"כים של ש"ס ועם יצרני המשקאות, נגועה לכאורה בשיקולים זרים.

בין היתר נטען כי ש"ס היא שנותנת את ההכשר למוצרי קוקה קולה (החברה המרכזית למשקאות) ומשם כך, יש להם לכאורה אינטרס להקל על קוקה קולה בהפחתת יעדי האיסוף של בקבוקי המשקה. שלא לציטוט אמרו גורמים שונים ל"גלובס" כי הח"כים של ש"ס חשודים שקיבלו לכאורה הטבות מקוקה קולה, כדי לזכות בתמיכתם בהצעת תיקון חוק שתיטיב עם יצרניות המשקה.

יו"ר ועדת הכלכלה הדף את הטענות, והיועצת המשפטית של הוועדה, אתי בנדלר, אמרה לנציגי הארגונים הירוקים שיצאו בהאשמות, שהם מוזמנים להציג את החשדות שלהם בפני ועדת האתיקה של הכנסת. באדם טבע ודין אמרו ל"גלובס" כי אכן בכונתם לפנות בעניין זה לוועדת האתיקה.

לדברי ח"כ אמנון כהן (ש"ס), כיו"ר ועדת הכלכלה בעבר, הוא עסק בחוק הפקדון במשך קדנציה שלמה, וגם יתר חברי הכנסת של ש"ס פעילים ועוסקים בתחום מעל 10 שנים, "ולכן כל ניסיון לשוות לנו אינטרסים אפלים היא טענה לא ראויה", אמר.

בעיית הממונה על ההגבלים

בהמשך הישיבה ולאחר שהרוחות רגעו מעט, הבהיר השר ארדן כי הוא פועל רק מתוך הגנה לאינטרס הציבורי הסביבתי. עוד אמר כי מבחינתו, חוק הפקדון הוא רק מבוא לחוק המיחזור, שבכוונתו להעלות כהצעת חוק בכנסת בתוך כמה חודשים. חוק זה אמור להכיל בתוכו את כל הטיפול באריזות הביתיות ובהפרדת אשפה ביתית ומיחזורה.

הח"כ גדעון עזרא (קדימה) סיפר לוועדה שההצעה שמביא ארדן היא הצעה כמעט זהה לזו שגיבש בשלהי כהונתו כשר לאיכות הסביבה הקודם. לדבריו, הסיבה היחידה שלא יכול היה להביא את ההצעה לאישור בכנסת היתה ההתנגדות הנחרצת של הממונה על ההגבלים, רונית קן, לאפשר לתאגיד המיחזור להמשיך ולהתקיים במתכונתו הנוכחית.

ארדן אמר בתגובה, שהוא מקווה שהממונה שינתה את גישתה וכי אין ספק שזה יהיה אחד הנושאים שיצטרכו לדון בהם בפגישה הבאה של ועדת הכלכלה שתיוחד לנושא. זאת, לדבריו, שכן חשוב לאפשר ליצרנים להיות מסוגלים לעמוד ביעדים הגבוהים שהוטלו עליהם, באופן שיהיה כלכלי עבורם.

נציין כי אם תאושר הצעת התיקון לחוק הפקדון, יצרני המשקאות יצטרכו להשקיע מעל 120 מיליון שקל בארבע השנים הקרובות כדי שיוכלו להוסיף עוד 12 אלף כלובי מיחזור (לבקבוקים) על אלה הקיימים היום. כמו כן, יצטרכו להשקיע מינימום 4 מיליון שקל בכל שנה בקמפיין פרסום, כדי לעודד את הציבור למחזר. בנוסף, יהיו חייבים לעזור לתאגיד המיחזור להגיע ליעד איסוף של 77% מהבקבוקים הקטנים בתוך 5 שנים, וליעד של 50% מהבקבוקים הגדולים בתוך 4 שנים.