גרנטולוגיה

גאון ביחסי אנוש, מאסטר בשיווק עצמי. אברם גרנט ממשיך לתפור לעצמו ג'ובים חלומיים באופן מעורר התפעלות

1. גאון. קודם כל ולפני הכל, חייבים להגיד שאברם גרנט יצא גדול. בזמן שבארץ צחקו על המאמן שפוטר מצ'לסי, יושב בבית ולא מצליח למצוא קבוצה חדשה באירופה שתשכור את שירותיו, אברם חיכה. חיכה שיבשילו התנאים מבחינתו לחזור לבמה הכי גדולה של הכדורגל האירופי. למה לבזבז את הקאמבק שלו על ליגה סקוטית, או אימון של נבחרות קיקיוניות.

ובזמן שבארץ צחקו, גרנט ספר את הכסף. אדם שהרוויח מיליונים בשנים האחרונות (בלירות שטרלינג), בשכר ובפיצויים מצ'לסי ולפני זה בפורטסמות', יכול להרשות לעצמו שנת שבתון עד שתבוא ההצעה שמלכתחילה הוא חיכה לה.

אבל צריך להזכיר איך גרנט משייט את דרכו בכדורגל האנגלי בשנים האחרונות. גרנט אמנם יודע כדורגל, אבל הרקורד שלו מעולם לא הצדיק את הקפיצה המטאורית שעשה מהאורווה ובלומפילד לסטמפורד ברידג' ואולד טראפורד בשלוש השנים האחרונות. שחקני צ'לסי לא התביישו לערער על הסמכות המקצועית שלו בעונת 2007/08, קיימו ישיבות פרטיות שבהן לא הרשו לו להשתתף, כינו אותו מאחורי הגב "אברייג' גרנט" והדליפו כל יומיים לכלוך אחר לצהובון אחר על המאמן חסר הכריזמה.

רק שבעולם של בעלויות פרטיות, הידע המקצועי הוא לא העניין. החברות האמיצה ורבת השנים עם פיני זהבי, שהובילה לחברות גדולה עם רומן אברמוביץ', שהובילו לתפירת ג'ובים שהם הרבה מעבר ליכולות שלו. כל אלו מצביעים על אדם גאון ביחסי אנוש ומאסטר בשיווק עצמי.

2. מפוקפק. פורטסמות', הבית החדש-ישן של אברם על חופה הדרומי של אנגליה, מוזכרת בשנים האחרונות דווקא פחות בהקשרים של כדורגל. בשנים האחרונות מדובר במועדון שגם אם תיכנס אליו כאיש הגון וישר, איכשהו תצא ממנו עם תדמית מרוסקת ומפוקפקת. בהתחלה זה היה מילאן מנדריץ'. אותו איש עסקים סרבי שרכש את המועדון ב-1998. מנדריץ' נעצר לפני שנתיים בחשד למרמה, דיווחים פיננסיים כוזבים על ספרי החשבונות של המועדון ותשלומים לא חוקיים לסוכני שחקנים. אישומים טרם הוגשו, אבל החקירה של משטרת אנגליה סביב השחיתות בכדורגל האנגלי עדיין בעיצומה.

אחר כך הגיע סאשה גאידמק, שבראיון ל"פייננשל טיימס" לפני שנה וחצי הצהיר שהוא "יישאר בפורטסמות' לתקופה ארוכה", וש"תוך כמה שנים יביא למועדון שחקנים בסדר הגודל של כריסטיאנו רונאלדו". הוא דיבר על אצטדיון חדש, פרויקט נדל"ן על הריסות האצטדיון הישן. אבל כעבור כמה חודשים העמיד על "פומפי" שלט למכירה. ואולי בעצם אין שום קשר בין העניין הזה לבין הנפילה המהדהדת של אבא שלו בישראל בשנה החולפת. לתביעות, לכתבי האישום הפליליים, הבריחה חזרה לאמא רוסיה. אולי.

באוגוסט האחרון הצליח גאידמק סוף סוף למכור, לאיש עסקים מדובאי בשם סולימאן אל-פאחים. איש שמצד אחד הצהיר לכל מי שרצה לשמוע באנגליה שחברת הנדל"ן שלו Hydra ביצעה עסקאות בשווי של 2 מיליארד דולר, שיש לו מטוס פרטי ולמבורגיני שעלתה 600 אלף דולר. מצד שני, איש שלא הצליח לגייס בשבוע שעבר 5 מיליון ליש"ט לשלם משכורות לשחקנים ולעובדי המועדון.

אז התערב בעניין המנכ"ל פיטר סטורי, שבתיווכו מכר אל-פאחים 90% מהאחזקות שלו בפורטסמות' לעלי אל-פרג', אחרי 42 יום בלבד כבעלים. אין הרבה מידע על הבעלים הסעודי החדש, שאמור להיות איל נדל"ן ופטרוכימיה. אמור. מה אנחנו כן יודעים על אל-פרג'? שהוא נוטה להתרחק מהתקשורת, ולא חשף מעולם למדיה דבר וחצי דבר על הביזנס שלו. אולי כי הוא בן אדם ביישן וצנוע. אולי כי יש לו מה להסתיר.

ואם כבר מוזכר סטורי, אז יש הרבה סטוריז עליו. למשל, באותה פרשת שחיתות שבה נעצר מנדריץ', נעצר גם סטורי.

בקיצור, גרנט עזב את החלטורה של הכדורגל הישראלי רק כדי לעבוד באחת מהחלטורות הכי גדולות של הכדורגל העולמי.

3. פוליטי. עניין נוסף תמוה הוא כמובן איך דווקא קבוצה עם קשר ערבי כל כך חזק ממנה למנהל מקצועי אצלה אדם ישראלי. אתמול בבוקר (ה') צוטט סטורי בתקשורת האנגלית כאומר: "אל-פרג' הנחית עלינו את גרנט, זה מינוי שהוא החליט עליו בלעדית". יכול להיות שאל-פרג' הוא איש נאור ומתקדם שלא מתעסק בפוליטיקה או דת. יכול להיות שהוא ממש לא כזה, אבל עדיין מחויב לכל מיני דרישות של גאידמק, שלפני חמישה וחצי שבועות עדיין היה הבעלים של המועדון הזה. יכול להיות שהסופר-אייג'נט פיני זהבי שוב נתן את המילה הנכונה לאנשים הנכונים.

4. טייטל. ולגבי המינוח "מנהל מקצועי" אותו נושא כעת גרנט, גם כאן מדובר בטייטל שלא קיים בפרמיירליג. אלכס פרגוסון, מנג'ר, לוקח את כל ההחלטות המקצועיות במנצ'סטר יונייטד; רפא בניטז בליברפול; פיל בראון בהאל סיטי. הבנתם את העיקרון. וגם פול הארט, מאמן פורטסמות' הנוכחי שמאמן בכדורגל האנגלי מאז סוף שנות השמונים, יודע את זה.

בקדנציה הקודמת של גרנט בפורטסמות', שבה נהנה מאותו טייטל מחייב, המאמן הארי רדנאפ אמר שלגרנט לא היתה שום נגיעה בעניינים מקצועיים. אחר כך הגיע הסיפור עם צ'לסי. גם שם גרנט אמור היה לעבוד עם מוריניו על ענייני הדיומא של הכחולים. אבל תהיו בטוחים שבמקומות בהם מוריניו נמצא, אף אחד חוץ ממנו לא קובע אפילו איזה רוטב שמים על הפסטה של השחקנים בארוחת צהריים.

ובמלים אחרות: תוך כמה זמן שוב יתחילו הכתבות ששואלות 'אברם, מה בעצם אתה עושה שם'?