בפתח החלטה קריטית במיוחד

לפני ירידות תלולות, תהיה עוד עליה ■ וגם: מצב הדולר/שקל ואיתותי אפריקה ישראל

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

יש צמתי החלטה שבהם מתקיימים זה לצד זה שני מרכיבים המקשים מאוד להחליט: חשיבות ההחלטה ואי ודאות גדולה. קיום שני אלה בו זמנית, מקשה על זיהוי ברור מה יש לעשות. לדעתי אנו מתקרבים לנקודה כזו בשווקים הפיננסיים, ומטרת סקירה זו להציג את הברירה, אותה אני רואה לעתיד הקרוב.

אין ספק שהעלייה בשוקי המניות, ומה שהיה קשור בכך בשוקי המטבע והסחורות, הייתה מרשימה ביותר. מי שמתעניין בהיסטוריה של שוקי ההון יודע שעליות כאלו מתקיימות בכל שוק דובי, אך צפייה בזמן אמת באחת כזו תמיד תעורר את הספק אם באמת יצאנו מהמשבר והאם ההמשך יהיה ורוד גם הוא.

קוראיי הנאמנים כבר יודעים שדעתי שונה. אני לא חושב שהמשבר נגמר. צעדי הבנקים המרכזיים והממשלות בתחום המוניטרי והפיסקאלי אולי הצליחו לייצב את המערכת הפיננסית (בנקים וחברות ביטוח), ולייצר נתונים "טובים מהצפוי" בכל מיני תחומי הכלכלה, אבל יש לכך מחיר. האם מישהו באמת מאמין שללא ריבית אפסית, תוכניות תמרוץ נחושות, גירעונות אדירים, התערבות ממשלתית בניהול חברות כושלות, רגולציה וצריכה במקום המגזר הפרטי, הייתה כלכלת העולם מאותתת על התאוששות (Recovery)?

לספקות המתרבים ועולים בתקשורת האמריקאית בדבר אמיתות היציאה מהמשבר והצורך בהוכחות נוספות מתחום העבודה והצריכה הפרטית, נוסיף תקופה מסורתית של מימושים (ספטמבר-אוקטובר), מצבי קניות יתר לטווח הבינוני (גרף שבועי), ורמת אופטימיות אדירה המשתקפת בעולם האופציות והחוזים העתידיים. מכל אלה נקבל סביבה אופטימאלית לירידות, לאחר סיום הגל העולה האחרון (גל C).

הגרף השבועי הבא מייצג את הדילמה שתעמוד בפני רוב המשקיעים כאשר יתחילו ירידות אלו להתממש:

משה שלום S&P




  1. ראשית, אציין שאני עדיין רואה המשך קטן לגל C הנוכחי, בשל המבנה הפנימי שלו. יתר על כן, אני עדיין רואה את אזור ה-1200 כיעד הסופי הסביר ביותר של כל המהלך העולה וזאת מכמה נימוקים:
    ההיבט הטכני אשר הצגתי בסקירה הקודמת.
    ההיבטים הפונדמנטליים: עדיין לא נרשם תל"ג חיובי בארה"ב, נתוני ייצור עולים על 50 או שיפור כלשהו בתחום העבודה. כל אלו נראים סבירים לאור המשך מדיניות "הברזים הפתוחים" מצד קובעי המדיניות, והצד העונתי: סוף שנה ותחילת שנה, מהווים תקופות טובות לשוקי המניות, ולכן יש סבירות גבוהה, שהיעד יושג דווקא אז, ולא בימים הקרובים.

  2. אולם, לאחר סיום C, גל הירידות יוכל להתפתח לשני כיוונים:

    באופטימי
    , ניראה את התיקון כגל X ,במסגרת מבנה Elliott המכונה Double ZigZag ומציין שתי שלשות המופרדות על ידי גל מתקן. בסיום X, יחודשו העליות לכיוון היעד שציינתי. ציירתי את 950 כאזור הסיום של X בגלל התמיכה החזקה הקיימת שם, וההערכה ששם יימצא איזור ה-38.2% תיקון של העלייה כולה, כולל החלק שעדיין לא התבצע.

    בפסימי
    , הירידות יהיו ההתחלה של שלב C במשבר. אמנם, נראה שם גם גלים עולים אבל ברמה האסטרטגית, יהיה מדובר בחידוש המשבר במלוא עוזו והתפוגגות התקוות שטופחו לאחרונה.

    רבים ישאלו מה יהיה הגורם לכך, התשובה שלי תהיה זהה לזו שאני תמיד משיב במצב כזה: נדע זאת לאחר כמה שבועות מתחילת התהליך היורד. כמו למשל הסבר לירידה מאוקטובר 2007, שהגיע ונשמע מפי כולם רק בתחילת 2008, כאשר בר-סטרנס התמוטט והצביע בכך על בעיית הסאב-פריים.
    דעתי היא שהפעם הדבר יהיה קשור לתחום האינפלציה והצורך לרסנה, אבל השערה זו גובלת בספקולציה.

  3. איך יודעים מה התסריט הסביר ביותר מן השניים? סימנתי במלבן סגול (3 סגול) את אזור 950, שבו הסבירות תעבור מהאופטימי לפסימי. ככל שנרד מ-950 לכיוון 850, סבירות זו תגדל, וירידה מתחת ל-850 תייצר כמעט וודאות מוחלטת שהפסימי ניצח. גורם שיוכל לעזור לנו בהחלטתנו יהיה מעבר ה-RSI השבועי מתחת ל-50. כרגע מתנד זה נמצא בקניות יתר (2 סגול) ורחוק מאוד מקו המגמה העולה שלו (1 סגול).

  4. לא אפרט כאן את חשיבות הדבר לגבי הבריאות הפיננסית של כולנו. מספיק לציין שיעד שלב C נמצא נמוך מהתחתית שנקבעה בסוף שלב A. על הקוראים לזכור את שני התסריטים ולהחליט על הרמה שבה ינקטו בצעדים המתבקשים.

דולר דולרים מטח הייטק / צלם: פוטוס פינת הדולר שקל

משה שלום דולר


למרות הדשדוש ברמות הגבוהות שבהן נמצא האירו, עליית ריבית בנק ישראל, והיעד הברור כל כך לשורטיסטים (3.74) הצמד עדיין מנסה לייצר בסיס לשפל גבוה יותר. המתנדים עדיין נעים במצבי מכירות יתר (1 סגול).

שתי תזכורות בקשר לכך:

  1. מגמה מוגדרת על ידי שיאים ושפלים (עולים במגמה עולה וכו'). כרגע לזוג יש שפל ב-3.74 ושיא באזור 3.95. עליו להחזיק מעל השפל ולעבור את השיא כדי שנוכל להכריז על מגמה עולה.
  2. יעד ברור לתקיפה ולבדיקה, מושג בדרך כלל מהר מאוד. העובדה שהזוג אינו מגיע ל-3.74 מאותת על חוזק.



לב לבייב / צלם: איל יצהר טכני פינת אפריקה

העורכים רמזו שלא ניתן לכתוב סקירה בימים אלו בלי להזכיר את אפריקה ישראל. הבה נבחן את המצב הטכני שלה בעזרת גרף שבועי (נוצר בעזרת תוכנת Bursagraph):

משה שלום אפריקה


מה הסימנים שאותם נתנה לנו המניה לפני נפילתה?

  1. השיא האחרון (אזור 8400) היה נמוך מהשיא הקודם (9600).
  2. המניה נתקעה בקו המגמה היורד מהשיאים של סוף 2008 ותחילת 2009.
  3. המניה תיקנה מעלה 38.2% את הירידה הגדולה משיאה שבאזור 55400.
  4. קו המגמה העולה בין השפלים באפריל וביולי היה צריך לשמש כגבול גם לאופטימיים.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.