רצף הימים הירוקים

העליות המטאוריות הן רק חלק במגמה שתסתיים בשלב שייכרוך מיתון באינפלציה

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

ההתפתחויות בשווקים ובמיוחד העליות המטאוריות בשוק האמריקני בימים אלה, מזמינים עדכון למפת המשבר שפרסמתי בעבר. כפי שאולי זכור לקוראיי הקבועים, מפה זו מלווה אותנו כמעט מתחילת תהליך התפוצצות בועת האשראי וניתן לומר שבינתיים, היא לא איכזבה.

המפה מיוצגת על גבי גרף שבועי של מדד S&P500 האמריקאי, שרוב הבורסות בעולם מסונכרנות במידה זו או אחרת איתו:

משה שלום אסאנדפי


  1. המפולת שהתחילה באוקטובר 2007 יצרה חמישה גלים יורדים, אשר הסתיימו בחודש מרץ השנה בשער 666.
    סוף שלב A זה, לווה בפסימיות עמוקה וקשה מצד המשקיעים, ותחושות שקיבלו ביטוי בדרכים רבות ולפיהן "הגיע סוף לעולם הפיננסי", אבל נרשמה בו תופעה מעניינת אחת: הרבה מאוד מדדים לא ירדו מתחת לתחתית של גל 3 שלהם, כפי שעשה מדד S&P, ובכך יצרו סטייה חיובית וסימן להיפוך קרוב.

  2. בזמנו, שמנו לב לכך שלמרות הירידה במדד, נרשמה באותה עת ירידה לא צפויה במדד VIX ("מדד הפחד" המציין את סטיית התקן של האופציות על המדד), ובכך התחזקו הסימנים להיפוך קרוב.
    כאשר סימנים רבים אלו התווספו לעליית המדד מעל שער 804 (ובכך בוטל ספרור אליוט, שתמך בהמשך הירידות), ציינתי שהסבירות הגבוהה תומכת בתחילת הגל המתקן (שלב B) ,שאמור להחזיר למשקיעים בין שליש ושני שליש מן הירידה שירדו.

  3. כך הגענו לתחילת יוני השנה, שבה הגיע S&P500 לשיאו הזמני באזור 950, אז התחיל דשדוש מייגע, אשר התכנס לתבנית ראש וכתפיים נכשלת. תבנית זו הייתה כל כך מצוטטת ומדוברת (אני מודה, גם על ידי), שבדיעבד כמעט כבר היינו צריכים לנחש שיגיע הדבר הלא צפוי, ושרמת התמיכה האדירה ב-875 תחזיק מעמד.
    מה שקרה כמובן עלה על כל דמיון: במקום "סתם" להחזיק, הרמה היוותה את הבסיס לתחילת גל עליות בשיעור 8 עד 10 אחוז במדדים שונים, וזאת ברצף "ימים ירוקים".

  4. איני בטוח אם זהו סיומו של גל B של שלב B (מלבן סגול), אבל פריצה והתבססות מעל רמת השיא (950-960) תאשר זאת. היעדים של כל שלב B עדיין נשארו כשהיו, ומצוינים על המפה לפי אחוזי פיבונצ"י (מלבנים ירוקים).


  5. חשוב לזכור: לפנינו תיקון טכני בלבד. למרות, שבסוף גל C של שלב B יפורסמו נתונים כלכליים אופטימיים והאווירה שתשרור תהיה בהתאם, יהיה זה רק תחילת השלב הבא של המשבר, שיכרוך את המיתון באינפלציה, הנובעת מירידת ערכן של המטבעות ביחס לנכסים אמיתיים.

  6. למרות זאת, תפקידו של כל סוחר בנכסים פיננסיים, לרכב על המגמה, ובמגמה עולה, לנצל כל תחתית לקנייה. כאשר נקבל אישור סופי שגל C אכן התחיל, זה יהיה סימן שהחלה מגמה מבוססת ואיתות להזדמנויות מבחינת מחיר וזמן #.



סושיבארץ השמש העולה

לבקשות חוזרות מצד מגיבים, אסקור השבוע את מצב הניקיי היפני, על פי גרף חודשי ארוך טווח:

משה שלום ניקיי


  1. מהשיא הקרוב ל-40 אלף שהיה בו בסוף שנות ה-80, נמצא הניקיי במגמה יורדת ארוכת טווח.
    ערב המשבר הכלכלי העולמי הסתמנו לכאור סיכויים לשינוי, אבל הירידה במסגרת המשבר הביאה אתו לתחתית נמוכה יותר מן הקודמת, דהיינו באזור ה-7000 (מסומן ב-2 סגול). היווצרות תחתית נמוכה כזו, מציינת שהמשק היפני אינו סמן חיובי עדיין, והוא ממשיך את שנות המיתון הנמשכות כבר כ-20 שנה.

  2. שרטטתי את קווי התעלה השולטים במחיר (בכחול) ואת רמות התמיכה והתנגדות החשובות (בצהוב).

  3. כמעט כמו בכל השווקים בעולם, המתנדים חוזרים ממצב מכירות יתר (1 סגול) ועובדה זו תומכת בהמשך עליות לטווח הבינוני, בהתאם למה שיקרה בארה"ב בעיקר.

  4. רק יציאה מן התעלה (אזור 17000-18000) תצביע על שינוי מהותי בשוק זה, ויעד זה נראה רחוק מאוד בשלב זה.



  5. לקשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  6. למידע נוסף http://www.forexiland.co.il

  1. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.