גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן האירו

מה היעד הבא שלו כנגד הדולר ובאיזו נקודה תשתנה המגמה ■ כן, ועוד מילה על "המגמה"

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

משקיעים וסוחרים מבקשים להגדיל את הונם באמצעות קנייה ומכירה של נכסים. הניתוח הטכני אמור לסייע בכך על ידי קביעת התיזמון הנכון לביצוע פעולות.

כל מי שמנסה לדעת מה יעלה ומה יירד בעתיד, מנסה למעשה, ביודעין ושלא ביודעין, לרכב על "המגמה" - תנועת העלייה או הירידה של השוק כולו או של נכס כלשהו הנסחר בו. יתרון המנתחים הטכניים הוא שהם מגדירים ומבינים את מהות המגמה, משום שזו מהות מקצועם.

הכלל "לסחור עם המגמה" (theTrend is your Friend) אינו אמרת שפר סתמית, אלא כלל זהב המציל יום-יום סוחרים: כל עוד קונים בעלייה, מוכרים בירידה ונמנעים מלסחור בדשדוש, יש סיכוי סביר לצאת בשלום מכניסה לא מוצלחת לשוק.

מעשים חשובים מדיבורים

נתחיל בטריוויאלי ונאמר שכדי להציג את המגמה משתמשים בגרף. כלי זה משקף באופן השלם והאובייקטיבי ביותר את דעתם של כל הסוחרים בנכס.

חשוב מאד לשים לב ולזכור: הגרף משקף את מעשי המשקיעים בפועל, ולא את הצהרותיהם או דעתם הכתובה, המתפרסמת ומשווקת במדיה או במחקר. כמו בהרבה מקרים בחיים, מעשים חשובים ואמיתיים מדיבורים, והגרף נותן לנו תמצית "אמת" זו.

הגרף מראה את המגמה השלטת: עלייה, ירידה או דשדוש לצורותיו השונות. קיומו או העדרו של כיוון ברור, הוא תוצאת מאבק בין קונים למוכרים. עיקרון זה, המזהה את מה שמשתקף מהגרף בשילוב הצד הפסיכולוגי של השוק, יהווה עזר לכל אדם, המנסה להבין את התנהגות השווקים.

לדוגמא: פריצה מדשדוש משקפת שבירה של איזון כוחות שהתקיים במשך זמן מסויים בין מי שהאמינו שערך הנכס ירד, לבין מי שהאמינו שערכו יירד. פריצה כלפי מעלה, מאותת שיד הקונים על העליונה, דבר שמעודד להאמין שמתחילה מגמה עולה, ושכדאי לשקול רק פעולות קניה.

כדוגמא, להלן גרף שבועי של מדד תא 75, המבטא מגמות:

משה שלום, תמונה ראשונה


  1. ציינתי כמעט כל שפל (ירוק) וכל שיא (אדום) בחץ. דוגמא למגמה עולה ניתן למצוא בעלייה הנוכחית של המדד מתחילת 2009. מאז, מתקיימת ההגדרה של מגמה עולה: סדרה של שיאים ושפלים עולים - כל שפל ושיא גבוהים מקודמם.
  2. בריבוע הירוק, מוצג יישום פשוט של הגדרת המגמה: לאחר שני שפלים עולים ושיא אחד, נקבע שמתקיימת מגמה עולה, מייד לאחר שהמחיר עבר את השיא הקודם. לפני כן, לא התקיימו תנאים לכך.
  3. ממוצע נע, במקרה זה של 20 שבועות, יכול לתת תמונה יותר ברורה ורגועה של המגמה, אבל הוא אינו קובע אותה. רק השפלים והשיאים עושים זאת.

    אם משלבים את שני הרכיבים, מקבלים כלי נהדר למסחר לפי המגמה: כל עוד מתקיימים שיאים ושפלים עולים, והמחיר נמצא מעל הממוצע הנע: למשקיע כדאי להחזיק בנכס. אם אחד מהתנאים חדל מלהתקיים, על המשקיע (סוחר) להיות מחוץ לנכס.

כמה עניינים חשובים לגבי המגמה:

  1. יש שלוש מגמות עיקריות (בטווח הזמן): ראשית (ארוכה), משנית (בינונית) ומינורית (קצרה). על הסוחר-משקיע לבחור את הטווח המתאים לזמינות שלו, ולסחור על פיו.

  2. המגמה בתוקף עד הוכחת ההיפך, דהיינו עד לשבירת סדרת השפלים והשיאים.

  3. מגמה תתפוס תאוצה (תהיה מהירה ובזמן ובמחיר) ככל שהיא תהפוך לברורה יותר.
  4. תיקונים טכניים מביאים לשפל (שיא) מנוגד למגמה. תיקונים אלו מהווים חלק בלתי נפרד מהמגמה ורק תיקון שיחזור יותר משני שליש מתנועת המגמה הקודמת, יהווה אזהרה לגבי המשך המגמה הנוכחית.

  5. עומק התיקון כעוצמת המגמה, ומכאן נסיק את ההיפך: ככל שהתיקונים הטכניים יהיו עמוקים יותר, כך נדע את עוצמת המגמה.

לסיכום: על המשקיע להבין מה המגמה (על פי השיאים והשפלים) ולפעול בהתאם. הפועל כך, יוכל להיות רוב הזמן להיות בצד הנכון של השוק, ולהינזק פחות כאשר קיימת חוסר וודאות. אני מתנצל על כך שבפורום זה נמנע ממני מלהרחיב יותר, ואני מעודד את הקוראים להשלים את ידיעותיהם על המגמה בכל דרך אפשרית נוספת ספרים, קורסים וכו'.

אירו דולר אירו / דולר

כפי שהבטחתי בשבוע שעבר, הפעם ננתח את זוג המטבעות EUR/USD בעזרת גרף יומי:

משה שלום, תמונה שנייה


  1. האירו נמצא במגמת עלייה (שיאים ושפלים עולים). המעבר מעל הממוצע נע 20 (חום) וחציית קו המגמה היורד (כחול), מחזקים את הסבירות לתנועה מעלה.
  2. התעלה העולה הרחבה (3 סגול) התחלפה בתעלה עולה צרה וחדה יותר (4 סגול). זה סימן למגמה ברורה ומהירה יותר כלפי מעלה.
  3. ה-DI (המסומן ב-1 סגול) והמתנדים (2 סגול) מורים גם הם על תחילת תנועה מעלה לאחר תקופה של תיקון יורד. מעבר ה-RSI מעל ה-50 מחזק מאוד השערה הזו.
  4. יעד ראשון יהיה השיא הקודם (1.435) ואחריו 1.47.
  5. שבירת הגבול התחתון של התעלה העולה (4 סגול) יהווה אזהרה ראשונה שהמהלך שציינתי לא יתקיים. ביטולה המוחלט יגיע כאשר היורו ישבור את הגבול התחתון של השנייה (3 סגול) ויגיע ל-1.34-35.


שבוע טוב ומסחר פורה לכולם,

  1. ליצירת קשר באימייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנהלים הישראליים שמרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים