הליגה הטובה בעולם (והכי לא שיוויונית)

בעוד שהרביעית בטבלת ההכנסות בפרמיירליג (ליברפול) קיבלה 72 מיליון ליש"ט העונה, החמישית (אברטון) זכתה בקושי ב-49; הסיבות? חלוקת הכספים הלא-שיוויונית מטלוויזיה, יחד עם כספי ההשתתפות בצ'מפיונס

מנצ'סטר יונייטד הכניסה בעונה החולפת 90 מיליון ליש"ט מההשתתפות בפרמיירליג, במפעלי הגביע באנגליה ובצ'מפיונס ליג. כך עולה מנתונים שפרסמה סוכנות הידיעות הבריטית PA Sports. לפי התחשיב, שכולל בתוכו הכנסות מזכויות שידור ובונוסים על הישגים (אך אינו כולל מרצ'נדייז, חסויות, מכירת כרטיסים וכו'), מרבית הכסף נכנס לסגנית אלופת אירופה מהפרמיירליג - 52.3 מיליון ליש"ט. 33.7 מיליון ליש"ט הגיעו מליגת האלופות, ויתר הסכום מהגביעים באנגליה.

אחרי יונייטד בדירוג ההכנסות, נמצאת צ'לסי עם 81.2 מיליון ליש"ט; ארסנל 73.4; ליברפול 72.3; אברטון 49.5; אסטון וילה 46.4; ופולהאם עם הכנסות של 41.6 מיליון ליש"ט. הפערים ההולכים ומעמיקים בין "ארבעת הגדולות" ליתר הליגה ברורים - והם נובעים בעיקר מהעלייה הגדולה בכספי הצ'מפיונס ליג - שכיום עומדים על סכום כפול בהשוואה לסכומים מלפני שלוש שנים.

שלוש הסיבות העיקריות לגידול בכספים שמחלקת אופ"א לאנגליות עבור השתתפות בצ'מפיונס ליג הן התחזקות מטבע האירו לעומת הליש"ט; גידול בסכום זכויות השידור של המפעל; וגם העובדה שהקבוצות האנגליות מגיעות בקביעות לשלבים הגבוהים ביותר של הצ'מפיונס בשנים האחרונות.

השבוע ייפגשו ראשי קבוצות הפרמיירליג במטרה לנסות לשפר את שיטת חלוקת הכספים של הפרמיירליג, שנכון להיום נותנת יתרון ברור לקבוצות הגדולות שמשודרות יותר פעמים. כל קבוצה מקבלת 480 אלף ליש"ט למשחק, כאשר התשלום המינימלי מחושב לפי 10 משחקים. הדוגמא הכי טובה היא זו של יונייטד, ששודרה 25 פעמים ולכן קיבלה 12 מיליון ליש"ט עבור זכויות השידור של הליגה, אבל לא פחות משמונה קבוצות אחרות הסתפקו בתשלום המינימלי של 4.8 מיליון ליש"ט, לאחר ששודרו פחות מ-10 פעמים. נושא אחד שכן יש בו שיוויון מוחלט הוא חלוקת כספי זכויות השידור העולמיים של הפרמיירליג: כל קבוצה מקבלת אוטומטית 13 מיליון ליש"ט מסעיף זה.

אגב, חוזה זכויות השידור הענק של הפרמיירליג (2.7 מיליארד ליש"ט ל-3 שנים, והחל מ-2010 הסכום צפוי להיות גבוה עוד יותר) מבטיח אפילו לקבוצה בסדר הגודל של ווסט ברומיץ', שירדה לליגת המשנה מהמקום האחרון בפרמיירליג, לסיים את העונה עם הכנסות של 31.9 מיליון ליש"ט מבונוסים וזכויות שידור.