האם צפויה ירידה משמעותית נוספת בשוק המזון בישראל?

פסח חלף, ושוק המזון עומד בפני סימן שאלה: האם המיתון יחריף ויגרום לצרכן להעמיס פחות על עגלת הסופרמרקט? בכירי ענף המזון הישראלי - אלכס לנדסברג, גדי לסין, אריק שור, זאב וורמברנד וליעד כהן - מנסים לענות

אלכס לנדסברג, סנו: "המעבר ממוצרים יקרים למוצרים זולים הוא בשוליים"

* האם ההאטה תימשך? "אני חושב שהשוק יהיה לא פשוט אם כי זה תלוי בכל ענף וענף. בענף שלנו אני לא רואה התפתחויות דרמטיות שמאלה או ימינה. בסך הכל זה ענף עם צריכה די קשיחה שבימים של כלכלה פורחת הוא לא עולה בצורה דרמטית ובימים של מיתון - הוא לא יורד בצורה דרמטית.

"חברת סנו הוקמה על-ידי אבי והתחילה את עסקיה ב-1959. מאז היו מלחמות, מיתונים, הרבה פגעים, הרבה צרות והרבה מאורעות והחברה גודלת וגודלת וגודלת. אותו הדבר נכון לגבי המשק הישראלי ולגבי המשק העולמי.

היו מלחמות, צרות, מיתון והעולם התקדם. אותו הדבר עם המשבר הזה. המשבר הנוכחי הוא זמני שעוד חצי שנה או שנה יצאו ממנו ובסך הכל העולם הופך למקום עם רמת חיים יותר גבוה, כשבאמצע יש כל מיני תקלות. לכן לא צריך להיות פסיביים וללכת עם האף באדמה".

* האם יש שינויים בהרגלי הצריכה? "אני לא רואה שינויים בהרגלי הצריכה במוצרים שאנחנו מייצרים. המעבר ממוצרים יקרים למוצרים יותר זולים הוא בשוליים שבשוליים".

* האם המחירים לצרכן ירדו? "אני מניח שהמחירים לצרכן יהיו יותר נוחים בגלל התחרות. הצרכן תמיד נהנה מתחרות".

* כיצד תראה התחרות בין הרשתות? "השוק תמיד היה צפוף, במיוחד בענף שלנו. עם השנים תמיד מצטרפים עוד שחקנים שמנסים".

* מהי ההיערכות הכללית והשיווקית שלכם? "סנו נערכת בדיוק כמו כל שנה. לא קיצצנו בתוכניות ובהשקעה. פרט לצעדי התייעלות קטנים, לא קרה בסנו שום דבר דרמטי. התוכניות שלנו נמשכות כרגיל. בשלב זה אין אצלנו פיטורים".

אריק שור, חוגלה-קימברלי: "גם אם תתחיל צמיחה, היא תהיה מאוד איטית"

* האם ההאטה תימשך? "קשה לי לצפות כיצד השוק יתנהג מעתה ואילך. מתחושת בטן בלבד, ההערכה שלי היא שאנחנו נמצאים כרגע באזורים הנמוכים. גם אם תתחיל צמיחה, היא תהיה מאוד אטית".

* ההתנהגות הצרכנית השתנתה? "אנחנו מזהים שהלקוח הרבה יותר קפדן בבחירת המוצר ובוחן טוב יותר את הצעת הערך מול המחיר. הלקוח כבר לא מקבל כל חדשנות כמובן מאליה, אלא בודק אם יש לה ערך ורק אז מוכן לשלם על כך פרמיה. זאת בעוד שבעבר הלקוח היה מוכן לשלם פרמיה גם כצורך של סקרנות. באופן כללי, יש בהחלט מעבר ממוצרי פרימיום למוצרי ווליו פור מאני".

* האם ירדו המחירים לצרכן? "הלחץ להורדת מחיר קיים כבר כחצי שנה, הן מצד הצרכנים והן מצד הקמעונאים".

* כיצד תראה התחרות בין הרשתות? "התחרות בין הרשתות על לבו וכספו של הצרכן גדלה מיום ליום".

* מהי האסטרטגיה שלכם? הצריכה במוצרים הבסיסיים שלנו בתחום הנייר טואלט היגיינה וחיתולים, היא יחסית קשיחה. במוצרי המטבח הצריכה יותר תנודתית. אנחנו נתאים את הצעת הערך שלנו ללקוח הן במבני האריזות, הן בסוגי המוצרים והן במגוון המבצעים. לדוגמא חבילת נייר טואלט לילי שנחשבת למוצר פרימיום, היא בגליל כפול ובמחיר נוח".

ליעד כהן, תנובה: "מלחמת המחירים בין הקמעונאים עוד תגבר"

* האם ההאטה תימשך? "שוק המזון הוא האחרון להיכנס למיתון והאחרון לצאת ממנו. נכון שהצמיחה שהייתה במוצרי הצריכה נעצרה אם כי בתוך זה יש חלקים שעוד ממשיכים טיפ טיפה לצמוח היות והמזון הוא הדבר האחרון שמקצצים בו. אני חושב שהשוק נמצא כרגע בתחתית והוא יישאר שם ברבעון הקרוב. השוק הגיע פחות או יותר לרמה נמוכה שממנה לא ירד ואם ירד, ירד מעט. יכול להיות שבקיץ הוא אף יתחיל לעלות".

* האם חלו שינוים במגמות הצריכה? "אנחנו רואים מגמה ברורה של מעבר מצריכה מחוץ לבית לחזרה לאכילה ובישול בבית".

* כיצד ינהגו הספקים והקמעונאים? "כל השחקנים הצהירו, ומן הסתם הם גם יעשו זאת, שהם יעבירו תקציבים שהיו מיועדים לפעילות מעל הקו לפעילות מתחת הקו. במילים אחרות, העברת תקציבים מפעילויות שיווק ארוכות טווח לטובת קידום מכירות והארד סייל וזאת על מנת להתגבר על ההאטה ולהימנע מקיטון".

* האם ירדו המחירים לצרכן? "להערכתי המחירים לצרכן ימשיכו לרדת אבל לא בהרבה".

* מהי האסטרטגיה שלכם? "אנחנו מכוונים ועושים את כל הפעילויות שלנו על מנת לאפשר הצעות ערך כמה שיותר טובות לצרכנים ומתאימים את עצמנו למגמות השוק".

* כיצד תראה התחרות בין הרשתות? "אני מעריך שמלחמת המחירים בין הקמעונאים תגבר. בפרספקטיבה עולמית אנחנו רואים התחזקות במעבר לפורמטים זולים וכן רואים שהתקציבים עוברים מתחת לקו הן באריזות משפחתיות והן באריזות קטנות כלומר יש התאמה של גודל האריזה לצרכים. גם בישראל המגמה הזאת קיימת. יותר אריזות גדולות, יותר מאגדות ומנגד מוצרים יותר קטנים שבהם יחידת הקנייה קטנה".

"אין ספק שהשוק בקיץ יושפע מהאווירה הכלכלית שתהיה אז ומהיקף הנוסעים לחו"ל, דבר המשפיע ישירות על צריכת המזון".

גדי לסין, איגוד המזון ושטראוס: "ב-2009 תהיה ירידה ריאלית של 4% בשוק"

* האם ההאטה תימשך? "ההערכות של איגוד המזון הן שהצמיחה בשנת 2009 תהיה בירידה כספית של 1.5%. זה משקף ירידה ריאלית של קרוב ל-4% במוצרי הצריכה השוטפת. מתחילת 2009 ועד חודש אפריל, תעשיית המזון בארץ צמחה כספית ב-3% מול התקופה המקבילה אשתקד, צמיחה המשקפת קיטון ריאלי של כ-2% במכירות".

* האם ירדו המחירים לצרכן? "עקב התחרות החריפה והמיתון, הצרכן משלם פחות על אותה כמות ולכן הפער הריאלי בין המחיר הכספי לכמותי מצטמצם. אנחנו רואים שבמחיר האפקטיבי (המחיר בפועל בהשוואה למחיר המומלץ) שהצרכן משלם חלה ירידה, זו מגמה הפוכה לשנה שעברה. בשנה שעברה היו עליות מחירים של מעל 10% בענף המזון. המחירים בפועל יורדים בגלל המבצעים".

* כיצד תראה התחרות בין הרשתות? "התחרות בין רשתות השיווק והתחרות בין הספקים על שוק שאינו צומח, גורמת לפעילות אינטנסיבית שמורידה את המחיר האפקטיבי לצרכן. התחרות בין הרשתות תמשיך ותתגבר. אין סיבה שלא. כששוק לא גדל, הווי אומר מיתון, כולם בתחרות.

"בפרספקטיבה מדינת ישראל צומחת בממוצע של 2% באוכלוסיה לשנה ובעשר שנים האחרונות הצמיחה הכספית הממוצעת של ענף המזון הייתה גבוהה במעט מהגידול באוכלוסיה וקרובה ל-3%. אז גם ללא קשר למיתון, אנחנו נמצאים בשוק מאוד תחרותי ומאוד רווי".

* מהי האסטרטגיה של הספקים? "פעולות שיווקיות יצירתיות שמובילות למקום אחד ויחיד: ירידת המחיר האפקטיבי. 'קנה קבל' או 'הוסף קבל' הם שמות יפים, אך בפועל מדובר בעטיפות יפות להורדת מחירים מבלי להשתמש במילה הורדת מחיר".

* מהי האסטרטגיה של שטראוס? "בניתוחים של אפקטיביות של המבצעים, הצרכן רוצה כאן ועכשיו. הוא רוצה להבין בזמן הקנייה, שהוא מבצע צריכה נבונה עם ווליו פור מאני. שטראוס בוחנת את כל המהלכים השיווקים שלה שמתאימים לרוח התקופה".

זאב וורמברנד: "היציאה מהחג מעידה על חולשה בשוק"

* האם ההאטה תימשך? "היציאה מהחג מראה שיש חולשה מסוימת בשוק וזה יוביל למבצעים יותר אגרסיביים שמהם ייהנו הלקוחות. חלק מהמבצעים יהיו של הרשתות וחלק של הספקים. אני חושב שמבחינת המשבר הכלכלי עברנו את התחתית ונראה שיפור במצב הכלכלי כך שעד סוף השנה יורגש גם השיפור בתחום מוצרי הצריכה.

"בארצות-הברית למשל חלק גדול מהספקים מעדיף מבצעים לפרקי זמן מסוימים במקום להוריד מחירים על המוצרים השונים. אני מעריך שבשלב הזה זו גם תהיה המגמה של הספקים שפועלים בשוק הישראלי".

* כיצד תראה התחרות בין הרשתות? "התחרות כבר היום מספיק חריפה ובהחלט הלקוחות נהנים ממנה, ודאי הלקוחות שלנו. גם במצב הזה אנחנו מתחייבים שרשת מגה בול תציע את הסל הזול ביותר בכל אחד מהאזורים בארץ".

* מהי ההיערכות הכללית והשיווקית שלכם? "יש לנו תוכנית עבודה מסודרת לכל השנה, כולל מהלכי שיווק לכל אחד מחודשי השנה. התוכנית לוקחת בחשבון את התחרות בשוק ואת הרצון שלנו להיות הרשת הזולה ביותר בעיר באמצעות "מגה בעיר" ואת הסל הזול ביותר באמצעות 'מגה בול'".