מה אתם יודעים על מארק יאנקו?

כולם ימשיכו לראות בטלוויזיה את ליאו מסי, את סטיבן ג'רארד וכריסטיאנו רונאלדו, אבל דווקא ברד-בול זלצבורג מהליגה האוסטרית משחק אחד השמות המרתקים ביותר כיום בכדורגל האירופאי. 30 שערים ב-20 משחקים, ממוצע של שער כל 50 דקות, למי שאומרים עליו אנשי מקצוע: "יש לו ליקויים בסיסיים בטכניקה"

רומא, באיירן מינכן, בורוסיה דורטמונד, הרטה ברלין, פיורנטינה, סלטיק, טוטנהאם, סנדרלנד ובלקבורן. ככל הנראה, זוהי רשימה חלקית בלבד של הקבוצות שיירדפו בחלון ההעברות של ינואר אחרי מארק יאנקו, חלוצה של רד-בול זלצבורג מהליגה האוסטרית.

לא קשה להבין למה. יאנקו, 25, הוא הדבר הכי חם היום בכדורגל האירופי. למרות שהוא עושה את זה רק בליגה האוסטרית, הנחותה מאד ביחס לליגות הבכירות ביבשת, בלתי אפשרי להתעלם מהמספרים שהוא מציג ושלא נראו משחקן כדורגל באירופה במשך שנים.

אז על מה כל הסיפור? יאנקו כבש 30 שערים ב-20 משחקים - ממוצע של שער וחצי למשחק. כל זה למרות שהוא השלים 90 דקות שלמות ב-9 משחקים בלבד. אף שחקן באירופה לא מתקרב לכמות הזאת. הנתון היותר מעניין הוא קצב הכיבוש שלו, שעומד נכון לעכשיו על שער בכל 50 דקות שהוא מבלה על המגרש. בתחום הזה, אין לו כרגע מתחרים ביבשת - הרחק במקום השני בכיבוש לפי דקה ממוקם מילאן בארוש מגלאטסראיי, שכובש כל 72 דקות בליגה הטורקית.

כבר לאחר שני מחזורים צבר יאנקו חמישה שערים, ובמחזור ה-18 הוא שבר שיא מועדון של כל הזמנים בכיבושים לעונה, שהיה שייך לאוליבר בירהוף (23 שערים). חמש פעמים הוא כבש שלושער, וברקורד העונתי שלו גם רביעייה אחת, אותה כבש לאחר שנכנס כמחליף במחצית השנייה בדרך ל-3-4 על אלטאק.

יאנקו גם הוסיף חמישה בישולים העונה, כך שבסך הכל הוא מעורב ב-35 מתוך 57 השערים שכבשה זלצבורג, שממוקמת במקום הראשון באוסטריה, במרחק של 4 נקודות מהשנייה ראפיד וינה. בסוף השבוע הקודם יצאה הליגה האוסטרית לפגרת חורף ארוכה, וכמו שזה נראה עכשיו, לאחר שהיא תחזור זלצבורג תוכל לראות את הכוכב שלה רק בשידורים בטלוויזיה.

19 שערים בנגיחות

ליאנקו יש נתון פיזי משמעותי שמשפיע על המשחק שלו: הוא מתנשא לגובה של 1.96 מטרים, מה שסייע לו לכבוש 19 מתוך 30 השערים שלו בנגיחות. "ברור שהגובה העצום שלו הוא הסיבה לכך שהוא כבש שני שליש מהשערים שלו במשחק גובה", איבחן מנג'ר זלצבורג, ההולנדי קו אדריאנסה, בראיון לאתר של זלצבורג, "אבל אי אפשר לבטל את יתר האיכויות שלו. יש לו בעיטה עוצמתית, הוא עושה תנועה פנטסטית ללא כדור, הוא יודע להשתלט גם על כדורים אבודים. אם הוא ישפר מעט את הטכניקה שלו, הוא יוכל לשחק ברמות הגבוהות ביותר".

בהקשר של הטכניקה הלוקה בחסר, גם אנדראס הרצוג, כוכב העבר ושיאן ההופעות בנבחרת אוסטריה, מעדיף לצנן את ההתלהבות: "יש לי תחושה שהכל הולך השנה ליאנקו", אמר הרצוג לאתר goal.com, "הוא פשוט לא מחמיץ, וזה משהו שקשה לשמור עליו לאורך זמן. אני לא חושב שהוא בשל עדיין לשחק באנגליה או בגרמניה. יש לו ליקויים בסיסיים בטכניקה, ואין לו בכלל יכולת דריבל".

אז למה הרצוג חושב שהכל הולך ליאנקו? כנראה בגלל העובדה שעד העונה, יאנקו היה חלוץ בינוני אפילו במונחים של הליגה האוסטרית. בשתי העונות האחרונות הוא כבש רק שבעה שערים עבור זלצבורג, ועונת השיא שלו עד כה היתה ב-2005/06, אז הרשית 11 פעמים. אולי זו גם הסיבה שהוא הופיע עד היום שבע פעמים בלבד במדים הלאומיים. הוא אפילו לא נכלל בסגל הנבחרת ליורו 2008, אבל נכנס להיסטוריה של הכדורגל האוסטרי כשכבש בקיץ את השער הראשון בניצחון 1-3 על צרפת במוקדמות מונדיאל 2010. את יאנקו, שלו היסטוריה משפחתית-ספורטיבית מעניינת (אימו זכתה במדליית ארד בהטלת כידון באולימפיאדת מקסיקו 1968), הביקורת לא מרגיזה. בשבוע שעבר הוא אמר לסוכנות הידיעות האוסטרית: "הרצוג יכול להגיד מה שהוא רוצה. הוא היה שחקן ענק ויש לי הרבה מה ללמוד ממנו".

אם יאנקו יישאר גם אחרי פגרת החורף בזלצבורג, הוא יוכל לשבור את שיא השערים לעונה בליגה האוסטרית, שעומד על 41 כיבושים אותם כבש האנס קראנקל במדי ראפיד וינה ב-1977/78. אבל נדמה שהסיכוי לכך קלוש: "אנגליה זה החלום שלי. הכדורגל שם הרבה יותר פיזי ומהיר, זה עולם אחר. כל שחקן שעובר לשם צריך זמן להסתגלות, אפילו כוכבים בינלאומיים גדולים. אבל בסופו של יום, האיכות תמיד מנצחת, ואני בטוח שיש לי איכויות. אני אוכל להצליח שם בגדול".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט