הגיע העת לתעמולה דמוקרטית

תלמדו מהאמריקנים: ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה לאזרח אין חשיפה לקמפיינים של מפלגות

ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם בה לאזרח אין חשיפה לקמפיינים של מפלגות, ואין בה למעשה תעמולת בחירות בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות. יש מובלעת של תשדירים ברדיו ובטלוויזיה שכבר מזמן אינה אפקטיבית, גטו תשדירים בשולי זמני השידור, בשולי הרייטינג. גם מי שבטעות נקלע למובלעת, נופל לתוך מבול תשדירים של המוני מפלגות אשר נדחסות לתוך הבליל המבלבל הזה. בעיתונות ישנה עדיין מגבלה נושנה שמאפשרת קמפיין דליל ומיושן של מודעה קטנה אחת ביום בעיתון. הון עתק מבוזבז על קמפיינים (במיוחד בטלוויזיה), ללא שום אפקט, ללא שום תועלת דמוקרטית.

תקנות מיושנות לא מאפשרות בחירות דמוקרטיות, שכן הבסיס לדמוקרטיה הוא החופש לשכנע, החופש להסביר את עמדות המפלגות והמנהיגים. התקנות הללו מתאימות לעידן של כלכלה מונופוליסטית, של ערוץ אחד, של תקשורת מוגבלת. מאחר ובכלכלה חופשית בסוף מוצאים את הדרך לעקוף הגבלות בולשביקיות, עושות היום (באיחור) המפלגות מעקף ומשקיעות חלק גדול מתקציבן באינטרנט, שנשאר חופשי מהגבלות מגוחכות.

בנוסף על הפגיעה בדמוקרטיה, נפגעים גם ערוצי הטלוויזיה מקיבוץ התשדירים. מובלעת התשדירים מרסקת להן את לוח השידורים, מורידה את הרייטינג בשעה שאמורה להיות בעלת רייטינג גבוה, מרחיקה צופים מהמשך הצפייה, וכתוצאה נגרמת פגיעה כלכלית בערוצים שגם כך סובלים מהמצב הכלכלי.

בבחירות הקרבות יפגעו כולם: אזרחי ישראל לא יזכו להצגת עמדות המפלגות (למעט דרך התיווך העיתונאי), הדמוקרטיה הישראלית תישאר נכה, המפלגות יזרקו מיליונים (מכספי הציבור) על תעמולת טלוויזיה פיקטיבית, וזכייני הטלוויזיה יפסידו רייטינג והכנסות של מיליוני שקלים.

יש להוריד את כבלי התעמולה. יש להפסיק את המגבלות בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה ולאפשר לכל מפלגה לקנות בתקציבה קמפיין בכל מדיה, בכל גודל, בכל כמות, בכל זמן, על פי שיקולים מקצועיים.

עד הבחירות הקרובות לא נספיק לחוקק חוק שיסדיר את הנושא, אך ניתן להגיע מיידית להסכמה בין המפלגות וערוצי הטלוויזיה, באישור יו"ר ועדת הבחירות, לגבי תעמולת מערכת הבחירות הנוכחית, על בסיס העקרונות הבאים:

תבוטל "מובלעת" התשדירים בערוצי הטלוויזיה.

2כל מפלגה תקבל את דקות השידור שהייתה אמורה לשדר והיא תוכל לפרסמן לפי בחירתה.

3לזכיינים יתאפשר להוסיף את דקות התעמולה מעל מכסת הפרסומות המותרת להם כיום.

כך יזכו הזכיינים להפסקת הפגיעה בלוח המשדרים ולהפסקת הפגיעה הכלכלית, כך יוכלו המפלגות לעשות תעמולת בחירות נורמלית, וכך תרוויח הדמוקרטיה הישראלית קמפיין בחירות חופשי בו יוצגו עמדות המפלגות.

עכשיו הכדור בידי המפלגות, ערוצי הטלוויזיה והשופט ריבלין. *

הכותב הוא שותף במשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב